czwartek, 12 stycznia 2012

Dzisiejsza Komisja Statutowa odwołana


Przed rozprawą, jaką wytoczył mi o rzekome zniesławienie, Pan  Bogdan Kaczyński (Przewodniczący Komisji Statutowej), poinformował mnie On, że Komisja Statutowa zapowiadana na czwartek 12 stycznia nie odbędzie się.
Kolejny termin 19 stycznia godz 19:15.

Jednocześnie Pan Kaczyński bardzo chwalił propozycje zmian do STATUTU, które przesłałem ostatnio do Komisji Statutowej, rekomendowane przez Stowarzyszenie Mieszkańców Spółdzielni Mieszkaniowej Przy Metrze, którego jestem członkiem.

Przedstawiam Państwu te 26 propozycji do oceny i ewentualnych uwag:
____________________________________________________________________________________________________________________________________


Materiał na Grupy Członkowskie dotyczący 26 zmian Statutu SM rekomendowanych przez Stowarzyszenie Mieszkańców Spółdzielni Mieszkaniowej Przy Metrze.
Propozycje zmian członków SM rekomendowane przez Stowarzyszenie Mieszkańców SM Przy Metrze wynikają z zasady , że zapisy Statutu mają zabezpieczyć maksymalnie wpływ członków SM na zarządzanie spółdzielnią.

Zarząd musi działać pod nadzorem Rady Nadzorczej.
Walne Zgromadzenie powinno mieć maksymalną możliwość wpływania na gospodarne zarządzanie naszymi pieniędzmi.
Zapisy Statutu nie mogą powodować ukrywania informacji przed członkami SM, ani powodować praktycznego braku odpowiedzialności organów nadrzędnych, Rady i Zarządu za swoje decyzje czy działania przed członkami spółdzielni.


Propozycje zmian proponowane i rekomendowane przez Zarząd, odwrotnie, zmierzają do zmniejszenia kontroli członków SM nad zarządzaniem naszymi pieniędzmi i naszym wspólnym majątkiem.
To akurat oczywiste, bo nikt nie chce mieć większej kontroli nad sobą , jeśli może mieć mniejszą.

Uchwalanie zapisów Statutu należy jednak nie do Zarządu, tylko do właścicieli spółdzielni czyli członków SM (lub naszych Przedstawicieli ale na pewno nie do zarządców, którym to My płacimy pensje z naszych, co miesiąc wpłacanych pieniędzy do spółdzielni).

Aby skutecznie wprowadzić w życie nasze propozycje zwiększenia nadzoru i kontroli nad naszym majątkiem, a przede wszystkim jawności i transparentności wszystkich działań Zarządu, Rady i pracowników SM, proponujemy następujące zapisy do nowego Statutu( tłustym drukiem) pod dyskusję, ze szczegółowym uzasadnieniem każdej proponowanej zmiany.
____________________________________________________________________________________________________________________________________


ZMIANY STATUTU :

Zm 1- (par 59) (dodane)Walne Zgromadzenie odbywa się jako jednoczęściowe (w jednym czasie i miejscu) .
Zarząd zobowiązany jest wynająć salę w pobliżu spółdzielni na min 400 osób ( 10% ) członków SM.
Zapewnić nagłośnienie , toalety, ochronę , napoje zimne i gorące.


Uzasadnienie
Zalety Walnego Jednoczęściowego: Można wnosić poprawki uchwał, można zgłaszać wnioski podczas Walnego Zgromadzenia. Odbywa się raz nie 6 czy 7 razy jak przy wieloczęściowym. Nieistotne wady Walnego Jednoczęściowego: potrzeba jednorazowo większej sali maximum 400 osobowej - więcej osób nie przychodzi. To wynika z dotychczasowych statystyk zebrań członkowskich, przychodzi w burzliwych okresach i po zawiadomieniu wszystkich pisemnie do skrzynek, max 8% członków SM czyli ok 340 osób.
Wady Walnego Wieloczęściowego: Praktyczne ubezwłasnowolnienie spółdzielców - nie można zmienić porządku obrad w czasie zebrania, na wszystkich częściach musi być tak samo. Nie można zmienić nawet przecinka w uchwale, bo może być nieważna. Żadnych wniosków podczas obrad części Walnego. Problem z ważnością, jak jakaś część się nie odbędzie lub zostanie zerwana.
Przy Walnym Wieloczęściowym takich problemów będzie mnóstwo, przy Jednoczęściowym ich nie ma, bo decyduje na bieżąco większość obecnych.
Widać, że Walne Wieloczęściowe wyraźnie sprzyja manipulacjom dlatego rekomendujemy jednoczęściowe.


Zm2 - (§ 63 ust 1) O czasie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia ustalonych przez zwołującego, adresie strony internetowej gdzie znajdują się szczegółowe materiały dotyczące Walnego Zgromadzenia, a także informację o miejscu odbierania ich w wersji papierowej, zawiadamia się na piśmie, co najmniej 28 dni przed terminem posiedzenia Walnego Zgromadzenia, przy czym Związek Rewizyjny, w którym Spółdzielnia jest zrzeszona i Krajową Radę Spółdzielczą zawiadamia się listownie, a wszystkich członków indywidualnie poprzez pisemne (potwierdzone przez członków) powiadomienie przez pracownika spółdzielni lub listownie, przy czym na członkach ciąży obowiązek zgłaszania Spółdzielni aktualnego adresu do doręczeń – wysłanie na niezaktualizowany adres członka uznaje się za doręczone.
W przypadku dwukrotnej niemożliwości doręczenia przez pracownika spółdzielni zawiadomienie zostaje wrzucone do skrzynki członka spółdzielni ze skutkiem doręczenia.
Ponadto, informacja o zgromadzeniu jest zamieszczana na stronie internetowej Spółdzielni. Zawiadomienie zawiera termin, miejsce, porządek obrad oraz informację o miejscu wywieszenia wszystkich sprawozdań i projektów uchwał, które będą przedmiotem obrad oraz o prawie członka do zapoznania się z tymi dokumentami.


Uzasadnienie
Ten zapis ograniczy możliwość manipulowania frekwencją na zebraniu poprzez zawiadamianie, jak było dotychczas, na tablicy ogłoszeń na klatkach.

Ten zapis spowoduje , że nie będzie obawy, że na Walne jednoczęściowe ( również Wieloczęściowe czy Grupy członkowskie) przyjdzie duża grupa osób - "klika", która przejmie władzę w SM dla swoich własnych interesów.
Jeśli tylko zawiadomienia będą skuteczne (w sposób zapisany powyżej) , to kliki nie mają szans.

Tylko przy małej frekwencji - spowodowanej nieskutecznym powiadamianiem, taki scenariusz jest możliwy.
Natomiast przy powiadamianiu skutecznym - dozorcy lub listy polecone plus kartki do skrzynki, nie ma takich obaw, że jakaś klika zdominuje zebranie.
Ściągniecie kilkudziesięcioosobowej kliki jest jeszcze możliwe ale kilkusetosobowej już nie realne.
Zarząd doskonale zdaje sobie sprawę z niskiej skuteczności takich zawiadomień na klatkach i swoje informacje propagandowe roznosi za pokwitowaniem przez dozorców, co jest najlepszym argumentem, za takim sposobem zawiadamiania o Walnym Zgromadzeniu.

Zm 3 - (§ 64 ust 7 )(zmieniony) Głosowanie w trakcie obrad Walnego Zgromadzenia odbywa się jawnie z wyjątkiem wyboru i odwołania członków Rady Nadzorczej i Zarządu oraz udzielenia absolutorium członkom Zarządu oraz członkom Rady Nadzorczej.
Na żądanie 1/3 obecnych, Przewodniczący Zebrania zarządza tajne głosowanie również w innych sprawach, z wyjątkiem wyboru Prezydium Walnego Zgromadzenia.

Uzasadnienie:
Powinna być ocena roczna pracy Rady Nadzorczej , to zwiększa odpowiedzialność członków RN za swoje decyzje. Kadencja Rady 3 letnia, ale co roku ocena działalności przez członków SM, brak absolutorium 51% ocen negatywnych jest poważnym ostrzeżeniem dla członka RN, że nie działa w interesie spółdzielni. Odwołanie członka rady większością 2/3. Jeżeli 2/3 negatywnych ocen, to i w obecnym statucie wymóg do odwołania.

Na żądanie 1/3 obecnych tajne głosowanie także w innych sprawach.
Obecnie na wniosek poparty przez 1/2 Zebrania Przedstawicieli zarządza się głosowanie tajne.
To powoduje, że nawet jak 1/2 osób chciałoby głosowania tajnego, bo obawiają się jakiś reperkusji, jeśli ktoś zobaczy jak będą głosowały, to i tak z tych samych przyczyn nie zagłosują jawnie nad głosowaniem tajnym.
Nadal będą obawiać się tego samego, że głosowanie np. za utajnieniem głosowania będzie odebrane, jako głos przeciw i efekt presji będzie taki sam.
Dlatego decyzja o utajnieniu powinna być podejmowana przez 1/3 uczestników ( jest to sprawa techniczna dotycząca tylko sposobu głosowania, to wcale nie oznacza, że 1/3 zadecyduje o wyniku głosowania , ale takie głosowanie będzie bardziej swobodne, demokratyczne i wolne od presji dla osób podatnych na presje w jakiejś sprawie.

Zm4 - § 69 ust 5 (dodany)
Każdy członek Rady Nadzorczej ma prawo samodzielnie do wglądu i pełny dostęp do wszystkich informacji i dokumentów dotyczących Spółdzielni.
Jego uprawnienie w tym zakresie nie może być ograniczane działaniami Zarządu ani pozostałych członków Rady Nadzorczej.
Decyzje i uchwały podejmowane są kolegialnie zwykła większością głosów chyba , że w danej sprawie zapisy Statutu stanowią inaczej.
Każdy członek Rady Nadzorczej ma prawo do uzyskiwania informacji, udzielania informacji oraz porad dla członków SM.


Uzasadnienie:
Te zapisy powinny oznaczać tylko to, że dostęp do informacji o zarządzaniu majątkiem nie może być ograniczany dla pojedynczego członka Rady.
Uchwały i decyzje nadal większością, ale większość RN czy Zarząd nie może decydować o czym członek Rady się dowie. Tylko wtedy nadzór RN nad zarządem jest efektywny i skuteczny.

Zm5 -§ 73 ust 3 (dodany)
Zarząd obowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na pytanie członka Spółdzielni w terminie do 30 dni kalendarzowych.

Uzasadnienie:
To podstawowa zasada nie przestrzegana nagminnie w naszej SM, gdzie czasami czeka się wiele miesięcy na odpowiedź i nie dostaje jej wcale. Można uzupełnić sankcją nagany dla Zarządu, za nieprzestrzeganie tego zapisu.

Zm6 - §86 ust 7 (dodany)
Zarząd Spółdzielni jest zobowiązany przed corocznym Walnym Zgromadzeniem przedstawić dodatkową informację wraz z uzasadnieniem, w której zawarte byłyby następujące informacje:
a) szczegółowe określenie wartości księgowej i szacunkową majątku odrębnego Spółdzielni, tj. wartość majątku Spółdzielni bez uwzględnienia mieszkań i lokali należących do członków Spółdzielni;
b) szczegółowe określenie jaki dochód rocznie Spółdzielnia uzyskuje z majątku, o którym mowa w pkt a) powyżej
c) szczegółowe określenie, czy i o jaką wartość majątek, o którym mowa w pkt a) powyżej w stosunku do poprzedniego roku zmniejszył się bądź zwiększył oraz podać przyczyny takiego stanu.

Uzasadnienie:
Tylko podawanie takich dane umożliwi rzeczywistą ocenę skuteczności i efektywności zarządzania, co w konsekwencji przełoży się na obniżenie opłat eksploatacyjnych i wzrost naszego majątku.
Jak do tej pory majątek spółdzielni systematycznie malał. A informacje o jego wartości nawet księgowej nie były podawane jego właścicielom członkom spółdzielni.

Zm7 - § 91 (dodany)
1. Każdy członek Spółdzielni ma prawo wglądu do wszystkich dokumentów Spółdzielni, w tym w szczególności statutu, regulaminów, uchwał i protokołów organów Spółdzielni, protokołów lustracji, rocznych sprawozdań finansowych oraz faktur i umów zawieranych przez Spółdzielnię z osobami trzecimi, po złożeniu pisemnej deklaracji o ich nierozpowszechnianiu. Na żądanie członka Spółdzielni dany dokument powinien mu zostać udostępniony do wglądu tego samego dnia.
2. Każdy członek Spółdzielni ma prawo uzyskać odpisy dokumentów, o których mowa w ust. 1 powyżej, bądź uzyskać nieodpłatny dostęp do dokumentów w celu wykonania ich fotokopii w siedzibie Spółdzielni
3.Zarząd spółdzielni ma prawo zawierać z osobami trzecimi umowy zawierające „klauzulę poufności” , ale nie ma prawa zawierania umów z taką klauzulą która obejmowałaby swoim zakresem członków Spółdzielni.
4. Organy Spółdzielni mają obowiązek niezwłocznego (tj. nie później niż w terminie 3 dni od powstania danego dokumentu) publikowania na stronie internetowej Spółdzielni: statutu, regulaminów, uchwał i protokołów organów Spółdzielni, protokołów lustracji, rocznych sprawozdań finansowych.
5. Statut, regulaminy, uchwały i protokoły obrad organów Spółdzielni, a także protokoły lustracji i roczne sprawozdania finansowe zgodnie z ustawą o SM Spółdzielnia umieszcza na swojej stronie internetowej.
Dane o indywidualnym zadłużeniu członków SM , załączniki do protokołów organów SM oraz ich kopie Spółdzielnia udostępnia tylko członkom SM , po złożeniu pisemnej deklaracji o ich nierozpowszechnianiu, a także umieszcza na swojej stronie internetowej w sposób umożliwiający dostęp do nich tylko członkom Spółdzielni po ich identyfikacji – indywidualnym hasłem.


Uzasadnienie:
Zapisy 1-4 wynikają z ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych i gwarantują brak możliwości ukrywania niekorzystnych dla członków, właścicieli SM, informacji dotyczących zarządzania ich majątkiem, a także informacji o zawieraniu niekorzystnych dla członków umów z podmiotami zewnętrznymi. W konsekwencji ograniczy to nasze przyszłe straty, a zwiększy zyski

Zapis 5 jest zgodny ze stanowiskiem Głównego Inspektoratu Ochrony Danych Osobowych o dostępie do informacji osób będących członkami SM o zadłużeniu innych mieszkańców SM. Mobilizuje to do regularnego płacenia należności miesięcznych ( z korzyścią dla wszystkich mieszkańców SM). Uniemożliwia wykorzystanie ludzi zalegających z opłatami, do jakiś działań niekorzystnych w zamian za przymykanie oka na ich długi , za co płacą pozostali rzetelni mieszkańcy SM.


Zm8 - § 66a ust 2 (dodany)
Rada Nadzorcza rozwiązuje umowę o pracę z członkiem zarządu, któremu Walne Zgromadzenie członków SM nie udzieliło absolutorium.


Uzasadnienie:
Członek zarządu nie posiadający zaufania i pozytywnej oceny większości Walnego Zgromadzenia nie może dalej zarządzać majątkiem tych członków SM.

Zm9 - § 63 ust 2 (dodany)
W przypadku, gdy w porządku obrad znajdzie się punkt o wyborze członków Rady Nadzorczej, zawiadomienie powinno zawierać informacje o możliwości zgłaszania kandydatów na członków Rady Nadzorczej w terminie 15 dni przed dniem posiedzenia Walnego Zgromadzenia. Zgłoszenie kandydata powinno zawierać jego życiorys .Dane kandydatów do Rady powinny być opublikowane na stronie www spółdzielni oraz dostępne do wglądu na 10 dni przed Walnym Zgromadzeniem.


Uzasadnienie :
Kandydaci na członków rady Nadzorczej powinni być znani z dużym wyprzedzeniem, ich osiągnięcia , życiorys, ewentualne rekomendacje, a nie wybierani na zasadzie konkursu piękności i tylko krótkiej prezentacji nie do zweryfikowania .Tylko taki system umożliwi wybranie najlepszych kandydatów.

Zm10 - § 68 ust 1 (zmieniony)
Rada Nadzorcza składa się z jedenastu osób wybranych bezpośrednio przez Walne Zgromadzenie, spośród członków Spółdzielni na okres 3 lat


Uzasadnienie :
Mniej pracy kontrolnej na jednego członka Rady – mniej strat dla SM .Trudniej zrobić klikę czy układ działający na niekorzyść członków SM, a tylko dla własnej korzyści kilku osób. W podobnej wielkości spółdzielni ach są Rady 11 osobowa np. SM PAX. Lepsza kontrola spowoduje efektywniejsze i przynoszące większe zyski wykorzystanie majątku SM, a tym samym koszt dodatkowego wynagrodzenia dla 2 członków Rady będzie pomijalnie mały przy spodziewanych korzyściach.

Zm11 - § 68 ust 2 pkt 3 (dodany)
Członkami rady nie mogą być –
[.]
c/ osoby zatrudnione przez Spółdzielnię zarówno na podstawie umów o pracę, jak i umów cywilnoprawnych bądź świadczące usługi na rzecz Spółdzielni w ramach wykonywanej działalności gospodarczej – jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą bądź w innej formie organizacyjno-prawnej (jako wspólnik spółki cywilnej, spółki osobowej bądź spółki kapitałowej);
- zasada ta powinna też odnosić się tez do osób z najbliższej rodziny (małżonek, rodzeństwo, dzieci, rodzice)

§ 68 ust 2 pkt 4(dodany)
osoby skazane prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo bądź umyślne przestępstwo karno-skarbowe.”

Uzasadnienie :
Członkami Rady nadzorczej powinny być osoby uczciwe ( pkt 4) oraz osoby bez konfliktów interesów tzn. ani one ani ich najbliższe rodziny nie powinny prowadzić żadnych interesów ze spółdzielnią . Tylko takie zapisy umożliwią podejmowanie obiektywnych decyzji korzystnych dla całej spółdzielni, a nie dla interesów pojedynczego członka Rady Nadzorczej.

ZM12 - § 70 ust. 4 (dodany )
4.Każdy członek Spółdzielni ma prawo uczestnictwa w posiedzeniu Rady Nadzorczej, jeśli zgłosi to na co najmniej 4 dni przed posiedzeniem Rady. Członek Spółdzielni ma prawo do zabierania głosu doradczego podczas posiedzenia Rady.”


Uzasadnienie :
Powoduje to zwiększenie wpływu członków SM na zarządzanie i decyzje Rady, można ograniczyć termin zgłoszeń do 5 dni - Rada jest zwoływana z 7 dniowym wyprzedzeniem. Docelowo transmisje z obrad Rady przez Internet i zapis video dostępny dla zalogowanych członków SM

ZM13 - § 70 ust 5,6 (dodany)
6.Jedna, nieusprawiedliwiona nieobecność na posiedzeniu Rady Nadzorczej powoduje pozbawienie diety za cały miesiąc.


Uzasadnienie :
Taki zapis zdyscyplinuje członków rady do obecności na posiedzeniach.

Zm14 - § 71 ust 1 (dodany)
14/ Z obrad Rady Nadzorczej sporządza się protokół, który jest podpisywany przez Przewodniczącego posiedzenia i sekretarza Rady. W protokole tym należy oznaczyć datę posiedzenia, numer protokołu, imiona i nazwiska obecnych na posiedzeniu, porządek obrad, zwięzłe omówienie dyskutowanych na posiedzeniu spraw oraz treść podjętych uchwał. Wszelkie dodatkowe dokumenty będące przedmiotem obrad posiedzenia, w tym zgłaszane pisemnie wnioski należy dołączyć do protokołu. Przegłosowany członek Rady Nadzorczej może żądać umieszczenia w protokole wzmianki o swym zdaniu odrębnym z jednoczesnym dołączeniem uzasadnienia swojego stanowiska w formie załącznika do protokołu. Protokoły Rady Nadzorczej mogą przeglądać członkowie Spółdzielni, poza wyjątkami określonymi w ustawie o ochronie danych osobowych. Protokoły te są również publikowane na stronie internetowej Spółdzielni.


Uzasadnienie :
Protokoły z posiedzeń powinny być konkretną i wnikliwą informację o działalności Rady, a nie tylko lakonicznymi stwierdzeniami , ze posiedzenie się odbyło, Rada obradowała, a zarząd wyjaśniał.

Zm15 - § 71a (dodany)
Na wniosek co najmniej 1/3 stałego składu Rady Nadzorczej, Prezydium Rady Nadzorczej obowiązane jest podjąć współpracę z kancelarią prawną , która nie świadczyła dotychczas usług na rzecz Spółdzielni.


Uzasadnienie :
Ten zapis uniezależnia dostęp do informacji prawnej od woli Zarządu, a także zmniejsza wpływ Zarządu na opinie prawne dla Rady, które zwykle są tendencyjne i jednostronne, bo to Zarząd wynajmuje i decyduje, który prawnik obsługuje Radę i który pisze opinie.

Zm16 § 72 ust 2 (bez zmian – Zarząd chce to zmienić)
2. Zarząd składa się z trzech członków wybranych przez Radę Nadzorczą w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów.


Uzasadnienie :
Tak liczna spółdzielnia wymaga, tak jak było dotychczas 3 członków Zarządu.
Ograniczenie ilości osób do zarządzania prowadzi do większego prawdopodobieństwa błędnych decyzji , kłopotów SM i strat jej członków. Większy zarząd to także mniej pracy na pojedynczego członka zarządu i praca bardziej efektywna dla mieszkańców SM .To jest zarząd naszymi pieniędzmi powierzonymi, a nie prywatnymi pojedynczego prezesa.

Zm17 -§ 73 ust 2 (zmieniony)
Zarząd rozpatruje wnioski zgłoszone w sprawach Spółdzielni przez Walne Zgromadzenie, a o sposobie ich wykorzystania lub załatwienia powiadamia członków Spółdzielni poprzez zamieszczenie informacji na stronie internetowej Spółdzielni w terminie 90 dni od daty Walnego Zgromadzenia.


Uzasadnienie :
Podjęte przez Walne Zgromadzenie decyzje czy przegłosowane wnioski powinny być zrealizowane przez zarząd jak najszybciej a nie jak do tej pory Zebranie Przedstawicieli przegłosowuje jakąś decyzje a jak zarządowi nie odpowiada to jej nie realizuje nie informując członków SM o tym fakcie.


Zm 18 - § 78 ust 5 (dodany)
Członkiem zarządu Spółdzielni może zostać osoba fizyczna, która:
a) korzysta z pełni praw publicznych;
b) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo karne-skarbowe;
c) posiada wykształcenie wyższe;
d) nie była karana zakazem zajmowania stanowisk kierowniczych w urzędach organów władzy publicznej lub pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi


Uzasadnienie :
To chyba oczywiste, że chcemy mieć w Zarządzie osoby wykształcone i niekarane

ZM19 - § 87 pkt 4-6 ( zmieniony)
4. Szczegółowy zakres działania i organizacji Rady Domu (Domów) określa jej regulamin uchwalony przez jej członków.

5. Rada Domu(Domów) pełni funkcje doradczą i może powstawać niezależnie od organów SM.
Do jej zadań należy zgłaszanie organom SM problemów na obszarze działania Rady i opiniowanie sposobów ich rozwiązania.
6.Zarząd jest zobowiązany do informowania na piśmie Rady Domu(Domów) o wszelkich istotnych zmianach planowanych na obszarze działania Rady, a w szczególności o modernizacjach , przekształceniach, budowie bądź likwidacji parkingów.


Uzasadnienie :
Zapisy zobowiązują zarząd do informowania bardziej zorganizowanych mieszkańców o wszelkich zmianach w ich obszarze zamieszkania. Co pozwoli uniknąć późniejszych kłopotów i pretensji po fakcie.

ZM20 - § 7 pkt 11.(dodany) Każdy członek Spółdzielni ma prawo uzyskać informację dotyczącą wysokości pobieranych przez członków Zarządu i Rady Nadzorczej wynagrodzeń.

Uzasadnienie :
Członkowie SM płacą faktycznie wynagrodzenie zarządowi i członkom rady Nadzorczej maja więc prawo poznać wysokość tego wynagrodzenia opłacanego z ich pieniędzy. Zapis zgodny z aktualnymi orzeczeniami sądów.

ZM21 - § 73 pkt 4 ( dodany) Zarząd jest zobowiązany pod karą nagany do realizacji w terminie 3 miesięcy wszystkich zaleceń po lustracyjnych od momenty ich otrzymania. W przypadku niemożliwości zrealizowania w tym terminie jakiegoś zalecenia zarząd zobowiązany jest przedstawić na najbliższej Radzie Nadzorczej pisemne uzasadnienie takiego faktu.

Uzasadnienie :
Obecnie nie ma możliwości skłonienie Zarządu do realizacji 21 zaleceń z ostatniej lustracji mimo jednoznacznych stwierdzeń lustratorów , zarząd twierdzi ,ze nie musi się stosować do tych zaleceń, bo się z nimi nie zgadza, a konsekwencje jak zwykle ponosimy My członkowie SM.

ZM22 - § 90( dodany)
1. Zarząd Spółdzielni jest zobowiązany do zorganizowania przetargu na zawarcie umów w imieniu Spółdzielni z osobami trzecimi, których wartość przekracza 15.000 zł w przypadku umów wykonywanych cyklicznie, oraz 50.000 zł w przypadku umów realizowanych jednorazowo.
2. Informacja o przetargach, o których mowa w ust. 1 powyżej, powinna być zamieszczana na stronie internetowej Spółdzielni oraz wywieszana w budynkach Spółdzielni w miejscach przeznaczonych do wywieszania ogłoszeń.
3. Odstąpienie od przetargów, o których mowa w ust. 1 powyżej, jest możliwe wyłącznie w sytuacjach niecierpiących zwłoki lub po dwukrotnym bezskutecznym ogłoszeniu o przetargu.


Uzasadnienie :
Zawieranie umów ze spółdzielnią powinno się odbywać na zasadzie konkurencyjności, a nie na zasadzie uznaniowości zarządu .Tylko wtedy nie będziemy przepłacać firmą świadczącym usługi dla spółdzielni .Uznaniowość jest wyjątkiem w sytuacjach nagłych ale nie może być reguła w normalnej gospodarce spółdzielni.

ZM23 § 92
1.Nie można zostać członkiem spółdzielni bez nabycia prawa spółdzielczego , lokatorskiego lub odrębnej własności lokalu albo ekspektatywy odrębnej własności lokalu w nieruchomościach należących do spółdzielni.
2. Członek spółdzielni który sprzedał lokal , uzyskał odrębną własność, został członkiem wspólnoty , może zrezygnować z członkostwa . Przysługuje mu wtedy zwrot udziałów w spółdzielni.
Może też zostać nadal członkiem spółdzielni. Przy czym nie ma prawa do korzystania z pożytków przynoszonych przez majątek spółdzielni. W przypadku likwidacji spółdzielni, przysługuje mu udział w likwidowanym majątku spółdzielni.


Uzasadnienie:
Sprawa członków bez mieszkania, nie mogą zostać członkami osoby nie mające praw do lokalu i nigdy nie będące członkami, a tylko wyrażający taka wolę. To mogą być osoby wynajęte przez jakąś klikę do działań na szkodę SM.
Natomiast Ci, którzy nie chcą rezygnować z członkostwa, tzw. członkowie oczekujący, którzy nie mają już lokalu w SM, sprzedali albo zawiązali wspólnotę to według proponowanego rozwiązania mogą być nadal członkami jeśli chcą. Jest to zgodne z prawem i osoby takie nie korzystają z pożytków SM, ale uczestniczą w podziale majątku, o ile taki jeszcze będzie.
I tak każdy wykluczony arbitralnie może odwołać się do sądu i dopóki sąd nie orzeknie prawomocnie, co jest wątpliwe, nadal będą członkami SM.A zagrożenie dla spółdzielni jest niewielkie proporcjonalnie do ilości takich osób w stosunku do całej SM.
Alternatywnie można przyjąć , że nie mogą być członkami SM z uzasadnieniem ,że tacy ludzie mogą być wykorzystywani tak jak dotychczas, do manipulacji i głosowania niezgodnie z wolą członków posiadających lokale w SM, ale naszym zdaniem i tak mogą się odwołać do sądu od decyzji o wykluczeniu z członkostwa wbrew ich woli i sąd przyzna im racje.


==================================================================================

Zmiany regulaminu Walnego Zgromadzenia

ZM 24 - Proponowany zapis § 5 ust. 6, 7 Regulaminu
6. Walne Zgromadzenie na zgłoszony wniosek może powołać dodatkowe komisje:
1/ Rewizyjną – w składzie co najmniej 2 osób, której zadaniem jest przygotowanie raportu na temat dotyczący funkcjonowania Spółdzielni określony uchwałą Walnego Zgromadzenia i przedstawienie go na kolejnym Walnym Zgromadzeniu. Komisja może działać tylko w składzie wybranym na Walnym Zgromadzeniu. Dostępu do dokumentów i informacji nie może ograniczyć członkom Komisji ani Zarząd ani Rada Nadzorcza. Komisja przygotowuje raport dla Walnego Zgromadzenia i w związku z tym ani Komisja ani jej członkowie nie mają prawa wypowiadać się w jakiejkolwiek formie i na żadnym forum na temat przygotowywanego raportu, wyrażać swojej oceny, czy przedstawiać informacji związanych ze swoją działalnością.
2/ Statutową – w składzie co najmniej 3 osób, której zadaniem jest przygotowanie projektu ewentualnych zmian do Statutu na kolejne Walne Zgromadzenie. Komisja Statutowa obowiązana jest do rozpatrywania wszystkich zgłaszanych wniosków.
7. Komisje, o których mowa w ust. 6 powyżej, działają do wykonania zadań, w celu wykonania których zostały powołane, jednak nie dłużej niż do następnego Walnego Zgromadzenia, na którym są zobowiązane do złożenia sprawozdania ze swoich prac. Obsługę Komisji zapewnia biuro Spółdzielni.


Uzasadnienie:
Walne Zgromadzenie w razie potrzeby jako najwyższy organ SM ma prawo do powołania niezależnej od Zarządu i Rady Komisji Kontrolnej, do zbadania konkretnej dowolnej sprawy związanej z funkcjonowaniem spółdzielni, pracą Zarządu czy pracą Rady Nadzorczej.
Jest na to w prawie spółdzielczym wyraźna podstawa w art. 35, § 3. „Statut może przewidywać powołanie także innych organów niż wymienione w § 1, składających się z członków spółdzielni. W takim wypadku statut określa zakres uprawnień tych organów oraz zasady wyboru i odwoływania ich członków.”

Zapis ten wprost dopuszcza możliwość utworzenia poprzez statut dodatkowych organów spółdzielni, składających się z członków spółdzielni. Trzeba tylko wyraźnie wypunktować ich kompetencje i sposób wyboru.

Komisja taka wybrana na Walnym Zgromadzeniu, składa sprawozdanie ze swojej pracy na kolejnym Walnym Zgromadzeniu i w zależności od decyzji Walnego, może zostać rozwiązana lub zmieniony jej skład.
Komisja Statutowa tak jak każda inna komisja powinny działać najdłużej do kolejnego Walnego Zgromadzenia , które zadecyduje czy ją rozwiązać zmienić skład czy też przedłużyć działalność.


ZM 25 Zapis § 14 ust. 7 Regulaminu
W przypadku równej ilości głosów otrzymanych przez kandydatów na członka Rady Nadzorczej zarządza się powtórne głosowanie. Przepisy § 14 ust. 1-5 stosuje się odpowiednio. Jeśli również ta procedura nie wyłoni kandydata, wówczas o wyborze decyduje losowanie. Sposób losowania musi zaakceptować Walne Zgromadzenie w głosowaniu.


Uzasadnienie:
W specyficznej sytuacji kiedy jest równa liczba głosów w głosowaniu na kandydata do RN i trzeba to jakoś rozwiązać

ZM26 - Zapis Rozdz. III. Tryb prowadzenia obrad §9
1.Przewodniczący zapewnia, aby obrady przebiegały bez zbędnych przerw oraz opóźnień. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący może zarządzać krótkie przerwy w obradach, w taki sposób, żeby obrady Walnego Zgromadzenia można było zakończyć w dniu ich rozpoczęcia. Przerwy takie mogą trwać nie więcej niż 30 minut i mają na celu w szczególności opracowanie ostatecznej redakcji treści uchwały.

2. Przewodniczący Walnego Zgromadzenia nie może zarządzać przerw w obradach albo uwzględniać wniosków Uczestników Walnego Zgromadzenia w zakresie, które miałyby na celu utrudnienie członkom wykonywania ich praw.

3. Uczestnikom Walnego Zgromadzenia, przysługuje prawo zgłoszenia sprzeciwu wobec decyzji Przewodniczącego dotyczących spraw porządkowych. W razie zgłoszenia sprzeciwu, Walne Zgromadzenie rozstrzyga o utrzymaniu w mocy lub uchyleniu decyzji Przewodniczącego.

4. Przewodniczący Walnego Zgromadzenia nie ma prawa, bez zgody Walnego Zgromadzenia, usuwać lub zmieniać kolejności spraw zamieszczonych w porządku obrad.
5.W uzasadnionych przypadkach na wniosek uczestnika Walnego Zgromadzenia, bezwzględna większość 2/3 obecnych, może zarządzić przerwę w obradach Walnego Zgromadzenia.
6.Głosowanie ponowne takiego samego wniosku nie jest możliwe. Jedynie jednorazowo po przegłosowaniu trybu reasumpcji poprzedniego głosowania z uzasadnieniem , kto czego nie zrozumiał albo został wprowadzony w błąd przez nie prawdziwą informacje lub przez nie podanie informacji prawdziwej.


Uzasadnienie:
Pkt 1-5 Sprawa zarządzania przerw musi być uregulowana ,żeby Przewodniczący Zgromadzenia nie mógł sam tylko proceduralnie decydować np. zarządzić przerwy w obradach kilkumiesięcznej , bo nie pasują mu jakieś uchwały czy decyzje Walnego Zgromadzenia
Pkt 6 Uniemożliwia obstrukcyjne zgłaszanie ciągle tego samego wniosku pod głosowanie, żeby tylko przedłużyć obrady.

12 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Ciekawe czy zarząd i tzw. Komisja Statutowa umożliwią zapoznanie się osobom bez internetu z uzasadnieniami do tych propozycji?

Anonimowy pisze...

Moim zdaniem członkowie zarządu nie mogą być karani ale w chwili wyboru nie powinno się toczyć przeciwko nim żadne postępowanie karne.
Tak jest w cywilizowanym świecie, że osoby skompromitowane w życiu publicznym nie biorą udziału, o tym czy są winne decyduje Sąd.
W naszej spółdzielni osoby z zarządu spółdzielni i RN, na wzajem się kryją, mają możliwości manipulacji, matactwa i wytaczają szereg procesów tym którzy mają odwagę mowić prawdę.
Ponieważ sprawy sądowe i w prokurqaturze ciągną się latami a czlonkowie zarządu mają jako strona wgląd w akta,a więc kontrolują przebieg procesów, które się toczą przeciwko nim, nic dziwnego że mogą nimi sterować - ponieważ wiedzą co się w sprawie dzieje.
W tej sytuacji winni stają się niewinni a Ci którzy ośmielili się zwrócić uwagę na nieprawidłowości są oskarżani o zniesławianie, są szkalowani i molestowani.
W związku z tym stawiam wniosek o włączenie w Statut zapisu zakazującego pełnienia funkcji członków zarządu osobom podejrzanym o popełnienie przestępstwa do czasu prawomocnego roztrzygnięcia.

Anonimowy pisze...

Panie Marku
Bedąc w Urzędzie Dzielnicy w sprawach osobistych, powziąłem informacje, że przeciwko spółdzielni toczy się postępowanie o kwotę ponad 3 ml zł z tytułu opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów. Ponieważ sledzę Pana bloog, to wyczytałem, że zarząd przedkładał RN wykaz spraw sądowych.
Ponieważ kwota jest ogromna proszę o informacje czy sprawa dotyczy:
- zaległości spółdzielni w opłatach rocznych spowodowanych egzekucjami komorniczymi
- wypowiedzenia opłaty rocznej w związku z aktualizacją wyceny wieczystej dzierżawy.
- jakie skutki grożą członkom spółdzielni nie mających odrębnej własności lokali.
Proszę rownież o informacje jakie dzialania podjął zarząd spółdzieli i Rada Nadzorcza - poza ukrywaniem tej informacji przed członkami.

Marek Wojtalewicz - były Przewodniczący Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej Przy Metrze pisze...

Z wykazu spraw sądowych ( nie wiem czy kompletnego?) napisanego tak, żeby uzyskać jak najmniej informacji ( brak strony procesowej) wynika ,że faktycznie Urząd Dzielnicy Ursynów wystąpił do sądu o 3 mln zł z tytułu użytkowania wieczystego.
Ze strony prezes Bartman uzyskałem
tylko potwierdzenie tego faktu z zapewnieniem jak zwykle ,ze to wynika z podwyżek opłat i sprawa w toku.
Przy okazji wyszło tez na jaw ,ze jest druga sprawa wytoczona przez Urzad Gminy o bezumowne korzystanie z nieruchomości , kwota ok 2,5 mln, której nie ma nawet w wykazie spraw dla Rady.
Jak zwykle Zarząd zapewnia ,że wszystko wygramy ale
bez podawania szczegółów.
Jeżeli przegramy "jak zwykle", to znowu My będziemy płacić nie Zarząd.
Dlatego polecam "odrębną własność lokalu". .
Przy odrębnej własności to właściciel sam jest odpowiedzialny za to czy płaci opłaty za dzierżawę czy nie.

Anonimowy pisze...

Panie Marku
Bardzo dziękuje tak przypuszczałem że jest coś na rzeczy jak zwykle ukrywanego przed członkami spółdzielni.
Dziwi mnie tylko, że informacje o toczących się procesach nie zostały umieszczone w bilansie spółdzielni, szanujący siebie i członków spółdzielni zarząd na takie okoliczności tworzy rezerwę i wykazuje ją w bilansie i w informacji dotatkowej informuje co się na to sklada.
Ponieważ strata w 2010r w działalności spółdzielni wyniosła ponad 6 ml zł, to przypuszczam że dlatego nie było czym się chwalić.
Proszę upublicznić tą wiadomość i mam w związku z tym nadzieje, że w bilansie za 2011r rezerwa z tytułow toczących się procesow zostanie utworzona, ponieważ o nich już wiemy i w przybliżeniu znamy kwoty.
Ciekawi mnie bardzo jaką stratę za 2011 wysmażył nam zarząd i 5 wspaniałych członków RN.

Anonimowy pisze...

A co mają zrobić członkowie spółdzielni np z bloku Lanciego 11 którzy o odrębnej wlasności mogą tylko pomarzyć, ponieważ budynek został wybudowany na gruncie dzierżawionym od Urzędu dzielnicy, a spółdzielnia od 10 lat opowiada mi jakieś pierdoły o tym że coś załatwia i zalatwić nie może.
Wydaje mi się, że ta bezumowna dzierżawa wlaśnie dotyczy tego gruntu.
Ciekawy jestem jakie trupy jeszcze trzyma w szafie stępien z jamrozem i ile nas te harce będą kosztować i kiedy wreście nastąpi koniec tej upojnej zabawy w ciuciubabkę.
A JESZCZE DODAM, ŻE CHYBA STEPIEŃ BĘDZIE SIE ZWIJAŁ BO NA BLOKU W KTORYM MIESZKA WISI BANER ZE LOKAL JEST NA SPRZEDAZ.
CIEKAWE CZY ZAMIESZKA NA LANCIEGO?

Anonimowy pisze...

Utworzyć rezerwę - zarząd spyta NA CO? Członkowie RN zawnioskują aby utworzyć rezerwę na przyszłe premie dla zarządu, "bo się starał" mniejsza o co, zawnioskuje się o kolejne 3000 zł premii na miesiąc.
A Lechbor siedzi i... bierze 50 000 zł na miesiąc.

Anonimowy pisze...

Nie bronie zarządu i nie mam nic wspólnego z wcześniejszymi komentarzami, ale zabieram głos w związku z wpisami dotyczacymi rezerwy.
w 2009r w sprawozdaniu finansowym była utworzona rezerwa w kwocie chyba 1.8 ml zł tytułem sprawy sądowej wytoczonej spółdzielni przez Urząd Miasta z tytułu wieczystej dzierżawy.
Oczywiście szlag mnie trafia że czlonkowie nic nie wiedzą a nie każdemu chce się zajrzeć ze zrozumieniem w bilans, a poza tym nie wszystko i w bilansie jest ujawnione.
Pozdrawiam. Władek

Anonimowy pisze...

Być może w 2009 roku była rezerwa na 1,8 mln zł na roszczenia Gminy. Nie mam tego sprawozdania, to nie wiem, ale jak pisze Pan Wojtalewicz obecne roszczenia Gminy przekraczają 5,5 mln zł.

A gdzie jeszcze takie kwiatki, jak strata SM w rozliczeniach z Drimexem 5 mln zł (to nie chodzi o NADBUD, gdzie straciliśmy przy pomocy Drimexu przeszło 30 mln zł ale o inwestycje następną Belgradzka), których nie uznał syndyk upadłego Drimexu, a zażalenia spółdzielni zostały oddalone.

A co z funduszem remontowym gdzie powinno być kilkanaście milionów zł, bo remonty nie były robione przez ostatnie lata, a kasa SM pusta.

Może w końcu te coraz większe ubytki naszego majątku zostaną wyjaśnione ale w tym składzie Rady nadzorczej to niemożliwe, musiałaby być rzeczywiście nadzorcza, a nie jak widać po posiedzeniach w większości podległa prezesowi.
Chyba, że coś wyjaśni Prokuratura.

Anonimowy pisze...

Roszczenia Gminy trzeba powiekszyć o odsetki a te rosną miarowo i szybko. Najciekawsze jest to że, Zarząd nie płaci/ł dzierżawy ale spółdzielcy płacą do SM, gdzie są te pieniądze pytam ? Wyparowały? Same? W tm składzie RN nigdy nic nie zostanie rozliczone. Jamroz nigdy na to nie pozwoli bo też partycypuje w korzyściach. Też chciał zarobić na spółdzielcach jak Prezes kupując miejsca postojowe w celu ich przekształcenia. Panie Jamroz niech Pan opowie jakieś bajeczki dlaczego Pan nie posiada miejsc postojowych na Lanciego 10G majac tam przynajmniej 2 mieszkania na siebie?

Anonimowy pisze...

Sprawa Jamroza i jego mieszkań z miejscami postojowymi lub bez, kotłuje się na blogu i forum od kilku miesięcy - nawet komentatorum jamroz groził wytoczeniem procesu o zniesławienie, tylko nie mógl się zdecydować za co.?
czy za to że nie kupił, czy za to -że miał zamiar kupić.
Mnie tam jest wszystko jedno,bo wychodzi i tak na to, że jamroz wykorzystał swoją funkcje na razie tylko do tego, że miejsc postojowych nie zakupił.
Co będzie dalej zobaczymy, ja myślę że sprawa ma swoje korzenie i tak w "garażu" i co kupi, lub od kogo odkupi i za ile lub za co -jest kwestią przyszłości.
Księgi wieczyste nie kłamią i na szczęście są dostępne bez wychodzenia z domu, wystarczy mieć internet.
Oszukani zwani "parszywą opozycją" nie tak łatwo dadzą się zaszczuć poza tym nie są osiołkami i w tym tkwi problem.

Anonimowy pisze...

Bardzo mnie ciekawi gdzie garażuje auto przewodniczącego, bo aura ostatnio nie sprzyja parkowaniu pojazdów pod chmurką?