Materiał na Grupy Członkowskie dotyczący propozycji 25 zmian Statutu SM rekomendowanych przez Stowarzyszenie Mieszkańców Spółdzielni Mieszkaniowej Przy Metrze, wersja 4 z autopoprawkami z dn 12.03.2012
Propozycje zmian
członków SM rekomendowane przez Stowarzyszenie Mieszkańców SM Przy Metrze
wynikają z zasady , że zapisy Statutu mają zabezpieczyć maksymalnie wpływ
członków SM na zarządzanie spółdzielnią.
Zarząd musi
działać rzeczywiście pod nadzorem Rady Nadzorczej, a nie odwrotnie. Walne
Zgromadzenie powinno mieć maksymalną możliwość wpływania na gospodarne i
efektywne zarządzanie naszymi pieniędzmi i majątkiem spółdzielczym .
Członkowie Zarządu powinni być uczciwi i wykształceni.
Zapisy Statutu nie mogą powodować ukrywania informacji przed członkami SM, członkami Rady Nadzorczej, ani powodować praktycznego braku odpowiedzialności organów nadrzędnych, Rady i Zarządu za swoje decyzje czy działania przed członkami spółdzielni.
Zapisy Statutu nie mogą powodować ukrywania informacji przed członkami SM, członkami Rady Nadzorczej, ani powodować praktycznego braku odpowiedzialności organów nadrzędnych, Rady i Zarządu za swoje decyzje czy działania przed członkami spółdzielni.
Zasada 1
Walne Zgromadzenie odbywa się jako jednoczęściowe (w
jednym czasie i miejscu) .
w pobliżu siedziby Spółdzielni,
Uzasadnienie:
Walne jednoczęściowe odbywa się raz nie 6 czy 10 razy
jak przy wieloczęściowym.
Koszt jednorazowego wynajęcia większej sali jest
niewspółmiernie mniejszy, niż wielokrotny koszt wynajęcia mniejszej tak samo z
obsługą zebrania. (Obecny koszt obsługi jednego Zebrania Przedstawicieli z
Grupami przekracza 22 tys. zł )
Wady Walnego Wieloczęściowego: Praktyczne ubezwłasnowolnienie spółdzielców - nie można zmienić porządku obrad w czasie zebrania, na wszystkich częściach musi być tak samo. Nie można zmienić nawet przecinka w uchwale, bo może być nieważna. Żadnych wniosków podczas obrad części Walnego. Problem z ważnością, jak jakaś część się nie odbędzie lub zostanie zerwana.
Wady Walnego Wieloczęściowego: Praktyczne ubezwłasnowolnienie spółdzielców - nie można zmienić porządku obrad w czasie zebrania, na wszystkich częściach musi być tak samo. Nie można zmienić nawet przecinka w uchwale, bo może być nieważna. Żadnych wniosków podczas obrad części Walnego. Problem z ważnością, jak jakaś część się nie odbędzie lub zostanie zerwana.
Zasada 2
1.O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia oraz o miejscu odbioru
dokumentów, które będą przedmiotem obrad zawiadamia się członków spółdzielni, na co najmniej 28 dni przed terminem
posiedzenia, poprzez:
a) umieszczenie
informacji na drzwiach wejściowych do budynków,
b)wrzucenie
pisemnej informacji do skrzynek pocztowych,
c) umieszczenie
informacji na stronie internetowej Spółdzielni.
Uzasadnienie:
Wywieszanie tak jak obecnie informacji jedynie w
gablotach jest zupełnie nieskuteczne –
dużo osób nie wie o zebraniach. Kartki na drzwiach wejściowych będą bardziej
widoczne.
Zasada 3
Głosowanie tajne w trakcie obrad Walnego Zgromadzenia
przeprowadza się również w sprawie udzielenia
absolutorium członkom Zarządu.
Uzasadnienie: Praktyka pokazuje, że w niektórych głosowaniach
niezbędne są głosowania tajne, tak aby zapewnić członkom Spółdzielni maksymalny
komfort w podejmowaniu optymalnej decyzji.
Zasada 4
Każdy członek Rady Nadzorczej ma pełny i bezpośredni
dostęp do wszystkich informacji i dokumentów dotyczących Spółdzielni. Jego
uprawnienie w tym zakresie nie może być ograniczane decyzjami organów
Spółdzielni.
Uzasadnienie: Każdy członek Rady Nadzorczej
powinien mieć możliwość pełnej kontroli Spółdzielni, bo taka jest jego rola i
za to pobiera wynagrodzenie.
Zasada 5
W statucie likwiduje się
pojęcie członka oczekującego .
Uzasadnienie:
Osoby które nie mają prawa do lokalu nie powinny być członkami naszej
Spółdzielni.
Zasada 6
Zarząd składa się z
trzech członków wybranych przez Radę Nadzorczą w drodze konkursu. Członkowie
zarządu powinni mieć wyższe wykształcenie z tym , że jeden z członków zarządu musi mieć wyższe
wykształcenie techniczne.
Prezes Zarządu winien posiadać uprawnienia w zakresie zarządzania
nieruchomościami. Ponadto w stosunku do Prezesa Zarządu preferowane jest
posiadanie, co najmniej 5 letniego stażu pracy na stanowiskach kierowniczych.
Członkowie Zarządu wybierani są w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów.
Uzasadnienie :
Tak duża
spółdzielnia wymaga, aby zapis ten pozostał w obowiązującym brzmieniu - 3
członków Zarządu.
Ograniczenie ilości osób do zarządzania prowadzi do większego prawdopodobieństwa błędnych decyzji, kłopotów SM i strat jej członków. Większy zarząd to także mniej pracy na pojedynczego członka zarządu i praca bardziej efektywna dla mieszkańców SM .To jest zarząd naszymi pieniędzmi powierzonymi, a nie prywatnymi pojedynczego prezesa .Członek zarządu powinien tez mieć odpowiedni staż pracy na stanowiskach kierowniczych.
Ograniczenie ilości osób do zarządzania prowadzi do większego prawdopodobieństwa błędnych decyzji, kłopotów SM i strat jej członków. Większy zarząd to także mniej pracy na pojedynczego członka zarządu i praca bardziej efektywna dla mieszkańców SM .To jest zarząd naszymi pieniędzmi powierzonymi, a nie prywatnymi pojedynczego prezesa .Członek zarządu powinien tez mieć odpowiedni staż pracy na stanowiskach kierowniczych.
Zasada 7
Walne Zgromadzenie na
zgłoszony wniosek może powołać dodatkowe komisje:
1/ Rewizyjną – w składzie co
najmniej 2 osób, której zadaniem jest przygotowanie raportu na temat dotyczący
funkcjonowania Spółdzielni określony uchwałą Walnego Zgromadzenia i przedstawienie go na kolejnym Walnym Zgromadzeniu.
Komisja może działać tylko w składzie
wybranym na Walnym Zgromadzeniu. Dostępu
do dokumentów i informacji nie może
ograniczyć członkom Komisji ani Zarząd
ani Rada Nadzorcza. Komisja przygotowuje raport dla Walnego Zgromadzenia
i w związku z tym ani Komisja ani jej członkowie nie mają prawa wypowiadać się
w jakiejkolwiek formie i na żadnym forum na temat przygotowywanego
raportu, wyrażać swojej oceny, czy przedstawiać informacji związanych ze swoją
działalnością.
2/ Statutową – w składzie co
najmniej 3 osób, której zadaniem jest przygotowanie projektu ewentualnych zmian
do Statutu na kolejne Walne Zgromadzenie.
Komisja Statutowa obowiązana jest do rozpatrywania wszystkich
zgłaszanych wniosków
1.
Komisje,
o których mowa w działają do wykonania zadań, w celu wykonania których zostały
powołane, jednak nie dłużej niż do następnego Walnego Zgromadzenia, na którym
są zobowiązane do złożenia sprawozdania ze swoich prac.
Obsługę Komisji
zapewnia biuro Spółdzielni..
2.
Uchwała
w przedmiocie powołania dodatkowych komisji, o których mowa
powyżej, zostaje podjęta
zwykłą większością głosów.
______________________________________________________________________
Uzasadnienie:
Walne Zgromadzenie w razie potrzeby jako najwyższy
organ SM ma prawo do powołania
niezależnej od Zarządu i Rady Komisji Kontrolnej, do zbadania konkretnej
dowolnej sprawy związanej z funkcjonowaniem spółdzielni, pracą Zarządu czy
pracą Rady Nadzorczej.
Jest na to w
prawie spółdzielczym wyraźna podstawa w art. 35, § 3. „Statut może przewidywać
powołanie także innych organów niż wymienione w § 1, składających się z
członków spółdzielni. W takim wypadku statut określa zakres uprawnień tych
organów oraz zasady wyboru i odwoływania ich członków.”
Zapis ten wprost dopuszcza
możliwość utworzenia poprzez statut dodatkowych organów spółdzielni,
składających się z członków spółdzielni. Trzeba tylko wyraźnie wypunktować ich
kompetencje i sposób wyboru..
Komisja
taka wybrana na Walnym Zgromadzeniu, składa sprawozdanie ze swojej pracy na
kolejnym Walnym Zgromadzeniu i w zależności od decyzji Walnego, może zostać
rozwiązana lub zmieniony jej skład.
Komisja
Statutowa tak jak każda inna komisja powinny działać najdłużej do kolejnego
Walnego Zgromadzenia , które zadecyduje czy ją rozwiązać zmienić skład czy też
przedłużyć działalność
____________________________________________________________________________
Zasada 8
W
uzasadnionych przypadkach na wniosek uczestnika Walnego Zgromadzenia, tylko
większość 2/3 obecnych, może zarządzić
przerwę obradach Walnego Zgromadzenia
przekraczającą dany dzień.
Uzasadnienie:
Sprawa zarządzania przerw musi być uregulowana ,żeby Przewodniczący
Zgromadzenia nie mógł sam tylko proceduralnie decydować np. zarządzić przerwy w
obradach kilkumiesięcznej , bo nie
pasują mu jakieś uchwały czy decyzje Walnego Zgromadzenia
Zasada 9
Zarząd
obowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na pismo członka Spółdzielni w
terminie do 30
dni
kalendarzowych.
Uzasadnienie:
Proponowana zmiana jest
wynikiem licznym skarg członków Spółdzielni, którzy nawet wiele miesięcy
oczekują na odpowiedź od Zarządu. Liczne są też przypadki braku udzielenia
odpowiedzi.
Zasada 10
Zarząd Spółdzielni jest zobowiązany przed
corocznym Walnym Zgromadzeniem
przedstawić dodatkową informację wraz z uzasadnieniem, w której zawarte byłyby
następujące informacje:
a) szczegółowe określenie wartości księgowej i szacunkowej majątku odrębnego Spółdzielni, tj. wartość majątku Spółdzielni bez uwzględnienia mieszkań i lokali należących do członków Spółdzielni;
b) szczegółowe określenie jaki dochód rocznie Spółdzielnia uzyskuje z majątku, o którym mowa w pkt a)
c) szczegółowe określenie, czy i o jaką wartość majątek, o którym mowa w pkt a) w stosunku do poprzedniego roku zmniejszył się bądź zwiększył oraz podać przyczyny takiego stanu.
a) szczegółowe określenie wartości księgowej i szacunkowej majątku odrębnego Spółdzielni, tj. wartość majątku Spółdzielni bez uwzględnienia mieszkań i lokali należących do członków Spółdzielni;
b) szczegółowe określenie jaki dochód rocznie Spółdzielnia uzyskuje z majątku, o którym mowa w pkt a)
c) szczegółowe określenie, czy i o jaką wartość majątek, o którym mowa w pkt a) w stosunku do poprzedniego roku zmniejszył się bądź zwiększył oraz podać przyczyny takiego stanu.
Uzasadnienie:
Tylko podawanie takich
dane umożliwi rzeczywistą ocenę skuteczności i efektywności zarządzania, co w
konsekwencji przełoży się na obniżenie opłat eksploatacyjnych i wzrost naszego
majątku.
Jak do tej pory majątek spółdzielni systematycznie malał. A
informacje o jego wartości nawet księgowej nie były podawane jego właścicielom
członkom spółdzielni.
Zasada 11
1 Każdy członek Spółdzielni ma prawo wglądu do
informacji i dokumentów dotyczących działalności Spółdzielni, w tym w
szczególności statutu, regulaminów, uchwał i protokołów organów Spółdzielni,
protokołów lustracji, rocznych sprawozdań finansowych oraz faktur i umów
zawieranych przez Spółdzielnię z osobami trzecimi, po złożeniu pisemnej
deklaracji o ich nierozpowszechnianiu. Na żądanie członka Spółdzielni dany dokument
powinien mu zostać udostępniony do wglądu, ale nie później niż w terminie 7 dni roboczych.
Odmowa udostępnienia dokumentów powinna być wyrażona
pisemnie wraz z uzasadnieniem i podaniem podstawy prawnej takiej odmowy .
2. Członek, któremu odmówiono wglądu do umów zawieranych
przez spółdzielnie z osobami trzecimi, może złożyć wniosek do sądu rejestrowego
o zobowiązanie spółdzielni do udostępnienia tych umów. Wniosek należy złożyć w
terminie 14 dni od dnia doręczenia członkowi pisemnej odmowy.
3. Każdy członek
Spółdzielni ma prawo uzyskać odpisy dokumentów, o których mowa w ust. 1 , bądź
uzyskać nieodpłatny dostęp do dokumentów w celu wykonania ich fotokopii w
siedzibie Spółdzielni
4. Organy Spółdzielni
mają obowiązek niezwłocznego (tj. nie później niż w terminie 14 dni od
zatwierdzenia danego dokumentu) publikowania na stronie internetowej
Spółdzielni: statutu, regulaminów, uchwał i protokołów organów Spółdzielni
(wraz z załącznikami), protokołów lustracji, rocznych sprawozdań finansowych.
Uzasadnienie:
Proponowane zapisy
gwarantują pełny dostęp do informacji i dokumentów dotyczących działalności
Spółdzielni dla zainteresowanych członków.
Zasada 12
Rada Nadzorcza nie może przywrócić na stanowisko odwołanego przez Walne Zgromadzenie członka zarządu.
Uzasadnienie:
Jest to logiczne, że Rada Nadzorcza nie może działać wbrew woli najwyższego organu
spółdzielni Walnego Zgromadzenia
Zasada 13
W przypadku, gdy w porządku obrad znajdzie się punkt o wyborze członków
Rady Nadzorczej, zawiadomienie powinno zawierać informacje o możliwości
zgłaszania kandydatów na członków Rady Nadzorczej w terminie 15 dni przed dniem
posiedzenia Walnego Zgromadzenia. Imienne zgłoszenie
kandydata może zawierać jego życiorys
.Dane kandydatów do Rady powinny być opublikowane na stronie internetowej
spółdzielni oraz dostępne do wglądu na 10 dni przed Walnym Zgromadzeniem.
Kandydat do Rady Nadzorczej, najpóźniej na 3 dni robocze przed
dniem wyborów, zobowiązany jest przedłożyć następujące dokumenty:
a) pisemną informację dotyczącą prowadzenia
przez niego oraz najbliższą rodzinę (tj. współmałżonek, dzieci, rodzice,
rodzeństwo) działalności zarobkowej na rzecz Spółdzielni (bez względu na formę, czas i okres
prowadzenia takiej działalności),
b) oświadczenie o treści: „Oświadczam, że
nie byłam/em karana/y za przestępstwo popełnione umyślnie ani za przestępstwo
skarbowe popełnione umyślnie i nie toczy się przeciwko mnie postępowanie karne,
posiadam pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzystam w pełni z praw
publicznych.”
Uzasadnienie:
Kandydaci
na członków rady Nadzorczej powinni być znani z dużym wyprzedzeniem, tak
aby pozostali członkowie Spółdzielni mieli odpowiedni czas nad podjęciem
decyzji o wyborze właściwego kandydata.
Zasada 14
Rada Nadzorcza składa się z
jedenastu osób wybranych bezpośrednio przez Walne Zgromadzenie, spośród
członków Spółdzielni na okres 3 lat
Uzasadnienie
:
W tak licznej Spółdzielni wskazanym wydaje się
posiadanie większej liczby członków Rady Nadzorczej. W podobnej wielkości
spółdzielniach są Rady 11 osobowe. To powoduje mniej pracy kontrolnej na
jednego członka Rady. Lepszy nadzór i kontrola
spowoduje efektywniejsze i
przynoszące większe zyski wykorzystania majątku SM, a tym samym koszt
dodatkowego wynagrodzenia dla 2 członków Rady będzie mało znaczący przy
spodziewanych korzyściach .Wynagrodzenie dla 11 członków można
zmniejszyć, aby odpowiadało takiemu
samemu jak dla 9.
Zasada 15
Członkami zarządu i Rady Nadzorczej nie mogą być –
osoby skazane
prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo bądź umyślne przestępstwo
karno-skarbowe.”
Uzasadnienie
:
Członkami Rady
Nadzorczej i zarządu powinny być osoby uczciwe i nie karane wyrokiem sądu za
przestępstwa umyślne.
Zasada 16
Każdy
członek Spółdzielni ma prawo obserwować posiedzenie Rady Nadzorczej, jeśli
zgłosi to na co najmniej 4 dni przed posiedzeniem . Członek ma prawo zabierania głosu na posiedzeniu, a sposób
dopuszczenia do głosu zostanie określony
w regulaminie Rady.
Uzasadnienie
:
Powoduje
to zwiększenie wpływu
członków SM na zarządzanie i decyzje Rady, można ograniczyć termin zgłoszeń do
5 dni - Rada jest zwoływana z 7 dniowym wyprzedzeniem. Docelowo transmisje z
obrad Rady przez
Internet i zapis video dostępny dla zalogowanych członków SM
Zasada 17
Nieobecność członka Rady
Nadzorczej na posiedzeniu powoduje obniżenie wysokości jego diety
proporcjonalnie do ilości nieobecności.
Uzasadnienie :
Taki zapis zdyscyplinuje członków rady do obecności na posiedzeniach,
ponieważ diety powinny być wypłacane za czynny udział w posiedzeniu Rady, a nie
za sam fakt członkostwa w Radzie
Nadzorczej.
Zasada 18
Z obrad Rady
Nadzorczej sporządza się protokół, który jest podpisywany przez
Przewodniczącego posiedzenia i sekretarza Rady. W protokole tym należy oznaczyć
datę posiedzenia, numer protokołu, imiona i nazwiska obecnych na posiedzeniu,
porządek obrad, omówienie dyskutowanych na posiedzeniu spraw oraz treść
podjętych uchwał.
Uzasadnienie
:
Protokoły z
posiedzeń powinny być konkretną i
wnikliwą informacją o działalności Rady,
a nie tylko lakonicznymi stwierdzeniami , ze posiedzenie się odbyło, Rada
obradowała, a zarząd wyjaśniał.
Zasada 19
Na wniosek 1/3 składu Rady Nadzorczej, Zarząd
obowiązany jest zamówić opinię prawną z kancelarii prawnej , która nie
świadczyła dotychczas usług na rzecz Spółdzielni.
Uzasadnienie :
Ten zapis
uniezależnia dostęp do informacji prawnej od woli Zarządu, a także zmniejsza
wpływ Zarządu na opinie prawne dla Rady, które zwykle są tendencyjne i
jednostronne, bo to Zarząd wynajmuje i decyduje, który prawnik obsługuje Radę i
który pisze opinie. Dzięki temu zapisowi rada pozna niezależną opinie prawną w
danej sprawie , co pozwoli podjąć bardziej optymalne dla członków decyzje.
Zasada 20
O sposobie
rozpatrzenia wniosków zgłoszonych przez Walne Zgromadzenie, Zarząd powiadamia
członków Spółdzielni poprzez zamieszczenie informacji na stronie internetowej
oraz w siedzibie Spółdzielni w terminie
90 dni od daty Walnego Zgromadzenia.
Uzasadnienie
:
Podjęte przez Walne Zgromadzenie decyzje czy
przegłosowane wnioski powinny być zrealizowane przez zarząd jak najszybciej a
nie jak do tej pory Zebranie Przedstawicieli przegłosowuje jakąś decyzje a jak
zarządowi nie odpowiada to jej nie realizuje nie informując członków SM o tym
fakcie.
Zasada 21
Przed zatrudnieniem
wybranej osoby na członka Zarządu
Spółdzielni kandydaci zobowiązani są przedstawić następujące dokumenty:
a) pisemną informację dotyczącą prowadzenia przez niego oraz najbliższą
rodzinę (tj. współmałżonek, dzieci, rodzice, rodzeństwo) działalności
zarobkowej na rzecz Spółdzielni (bez
względu na formę, czas i okres prowadzenia takiej działalności),
b) oświadczenie o treści: „Oświadczam, że nie byłam/em karana/y za
przestępstwo popełnione umyślnie ani za przestępstwo skarbowe popełnione
umyślnie i nie toczy się przeciwko mnie postępowanie karne, posiadam pełną
zdolność do czynności prawnych oraz korzystam w pełni z praw publicznych.”
Zasada 22
Członkowi Spółdzielni przysługuje
prawo uzyskania informacji dotyczącej wysokości pobieranych przez
członków Zarządu przychodów ze stosunku pracy zawartego ze Spółdzielnią oraz wysokości diet pobieranych przez
członków Rady Nadzorczej
Uzasadnienie
:
Członkowie SM płacą faktycznie
wynagrodzenie zarządowi i członkom rady Nadzorczej maja więc prawo poznać
wysokość tego wynagrodzenia opłacanego z ich pieniędzy.
Zasada 23
Zarząd
jest zobowiązany do realizacji w terminie 3 miesięcy wszystkich zaleceń polustracyjnych
od momentu ich otrzymania. W przypadku
niemożliwości zrealizowania w tym terminie jakiegoś zalecenia, zarząd
zobowiązany jest przedstawić na najbliższej Radzie Nadzorczej pisemne
uzasadnienie takiego faktu.
Uzasadnienie
:
Obecnie
nie ma możliwości skłonienie Zarządu do realizacji 21 zaleceń z ostatniej
lustracji mimo jednoznacznych stwierdzeń lustratorów , zarząd twierdzi ,ze nie
musi się stosować do tych zaleceń, bo się z nimi nie zgadza, a konsekwencje jak zwykle ponosimy My członkowie SM.
Zasada 24
1.
Zarząd Spółdzielni jest zobowiązany do zorganizowania
przetargu na zawarcie umów w imieniu Spółdzielni z osobami trzecimi, których
wartość przekracza 3-krotność w przypadku umów wykonywanych cyklicznie, oraz
15-krotność w przypadku umów realizowanych jednorazowo, przeciętnego
wynagrodzenia w gospodarce narodowej za ubiegły rok
2.
Informacja o przetargach, o których mowa w ust. 1, zamieszcza się na stronie
internetowej Spółdzielni oraz wywiesza się w budynkach Spółdzielni w miejscach
przeznaczonych do wywieszania ogłoszeń.
3.
Odstąpienie od przetargów, o których mowa w ust. 1 jest możliwe wyłącznie w
sytuacjach niecierpiących zwłoki, po uprzedniej akceptacji Rady Nadzorczej lub
po dwukrotnym bezskutecznym ogłoszeniu o przetargu.
Uzasadnienie :
Zawieranie
umów ze spółdzielnią powinno się odbywać na zasadzie konkurencyjności, a nie na
zasadzie uznaniowości zarządu .Tylko wtedy nie będziemy przepłacać firmą
świadczącym usługi dla spółdzielni .Uznaniowość jest wyjątkiem w sytuacjach
nagłych ale nie może być reguła w normalnej gospodarce spółdzielni.
Zasada 25
1.Nie można
zostać członkiem spółdzielni bez nabycia
prawa spółdzielczego , lokatorskiego lub odrębnej własności lokalu albo ekspektatywy odrębnej własności lokalu w nieruchomościach należących do
spółdzielni.
Uzasadnienie:
Nie mogą zostać członkami spółdzielni osoby nie mające żadnych praw do lokalu i nigdy nie będące członkami
spółdzielni, a tylko wyrażające taka
wolę. To mogą być osoby wynajęte przez
jakąś grupę osób do działań na szkodę
SM.
1 komentarz:
Do zasady nr 2 proponuję dodać, że na wniosek członka spółdzielni zawiadomienia o walnym mogą być także przesyłane na adres poczty e-mail. Idźmy z duchem czasu :-)
Prześlij komentarz