25 zmian do statutu wersja z 12 marca 2012 roku



Materiał na Grupy Członkowskie dotyczący propozycji  25 zmian Statutu SM rekomendowanych przez Stowarzyszenie Mieszkańców Spółdzielni Mieszkaniowej Przy Metrze, wersja 4 z autopoprawkami z dn 12.03.2012

Propozycje zmian członków SM rekomendowane przez Stowarzyszenie Mieszkańców SM Przy Metrze wynikają z zasady , że zapisy Statutu mają zabezpieczyć maksymalnie wpływ członków SM na zarządzanie spółdzielnią.
 Zarząd musi działać rzeczywiście pod nadzorem Rady Nadzorczej, a nie odwrotnie. Walne Zgromadzenie powinno mieć maksymalną możliwość wpływania na gospodarne i efektywne zarządzanie naszymi pieniędzmi i majątkiem  spółdzielczym . Członkowie Zarządu  powinni być uczciwi i wykształceni.
Zapisy Statutu nie mogą powodować ukrywania informacji przed członkami SM, członkami Rady Nadzorczej, ani powodować praktycznego braku odpowiedzialności organów nadrzędnych, Rady i Zarządu za swoje decyzje czy działania przed członkami spółdzielni.

Zasada 1

Walne Zgromadzenie odbywa się jako jednoczęściowe (w jednym czasie i miejscu) .
w pobliżu siedziby Spółdzielni,

Uzasadnienie:
Walne jednoczęściowe odbywa się raz nie 6 czy 10 razy jak przy wieloczęściowym.
Koszt jednorazowego wynajęcia większej sali jest niewspółmiernie mniejszy, niż wielokrotny koszt wynajęcia mniejszej tak samo z obsługą zebrania. (Obecny koszt obsługi jednego Zebrania Przedstawicieli z Grupami przekracza 22 tys. zł )
Wady Walnego Wieloczęściowego: Praktyczne ubezwłasnowolnienie spółdzielców - nie można zmienić porządku obrad w czasie zebrania, na wszystkich częściach musi być tak samo. Nie można zmienić nawet przecinka w uchwale, bo może być nieważna. Żadnych wniosków podczas obrad części Walnego. Problem z ważnością,  jak jakaś część się nie odbędzie lub zostanie zerwana.






Zasada 2

1.O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia oraz o miejscu odbioru dokumentów, które będą przedmiotem obrad zawiadamia się członków spółdzielni, na co najmniej 28 dni przed terminem posiedzenia, poprzez:
a) umieszczenie informacji na drzwiach wejściowych do budynków,
b)wrzucenie pisemnej informacji do skrzynek pocztowych,
c) umieszczenie informacji na stronie internetowej Spółdzielni.

Uzasadnienie:
Wywieszanie tak jak obecnie informacji jedynie w gablotach jest zupełnie  nieskuteczne – dużo osób nie wie o zebraniach. Kartki na drzwiach wejściowych będą bardziej widoczne.



Zasada 3

Głosowanie tajne w trakcie obrad Walnego Zgromadzenia przeprowadza się również w sprawie udzielenia absolutorium członkom Zarządu.

Uzasadnienie: Praktyka pokazuje, że w niektórych głosowaniach niezbędne są głosowania tajne, tak aby zapewnić członkom Spółdzielni maksymalny komfort w podejmowaniu optymalnej decyzji.


Zasada 4

Każdy członek Rady Nadzorczej ma pełny i bezpośredni dostęp do wszystkich informacji i dokumentów dotyczących Spółdzielni. Jego uprawnienie w tym zakresie nie może być ograniczane decyzjami organów Spółdzielni.

Uzasadnienie:  Każdy członek Rady Nadzorczej powinien mieć możliwość pełnej kontroli Spółdzielni, bo taka jest jego rola i za to pobiera wynagrodzenie.


Zasada 5

W statucie likwiduje się pojęcie członka oczekującego .

Uzasadnienie: Osoby które nie mają prawa do lokalu nie powinny być członkami naszej
Spółdzielni.
Zasada 6

Zarząd składa się z trzech członków wybranych przez Radę Nadzorczą w drodze konkursu. Członkowie zarządu powinni mieć wyższe wykształcenie z tym , że  jeden z członków zarządu musi mieć wyższe wykształcenie techniczne.
Prezes Zarządu winien posiadać uprawnienia w zakresie zarządzania nieruchomościami. Ponadto w stosunku do Prezesa Zarządu preferowane jest posiadanie, co najmniej 5 letniego stażu pracy na stanowiskach kierowniczych. Członkowie Zarządu wybierani są w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów.
Uzasadnienie :
 Tak duża spółdzielnia wymaga, aby zapis ten pozostał w obowiązującym brzmieniu  -  3 członków Zarządu.
Ograniczenie ilości osób do zarządzania prowadzi do większego prawdopodobieństwa błędnych decyzji, kłopotów SM i strat jej członków. Większy zarząd to także mniej pracy na pojedynczego członka zarządu i praca bardziej efektywna  dla mieszkańców SM .To jest zarząd naszymi pieniędzmi powierzonymi, a nie prywatnymi pojedynczego prezesa .Członek  zarządu powinien tez mieć odpowiedni staż pracy na stanowiskach kierowniczych.
Zasada 7

Walne Zgromadzenie na zgłoszony wniosek może powołać dodatkowe komisje:
1/ Rewizyjną – w składzie co najmniej 2 osób, której zadaniem jest przygotowanie raportu na temat dotyczący funkcjonowania Spółdzielni określony uchwałą Walnego Zgromadzenia i  przedstawienie go na kolejnym Walnym Zgromadzeniu. Komisja może  działać tylko w składzie wybranym na Walnym Zgromadzeniu.  Dostępu do dokumentów i informacji  nie może ograniczyć członkom  Komisji ani Zarząd ani Rada Nadzorcza.  Komisja  przygotowuje raport dla Walnego Zgromadzenia i w związku z tym ani Komisja ani jej członkowie nie mają prawa wypowiadać się w jakiejkolwiek formie i na żadnym forum na temat przygotowywanego raportu,  wyrażać  swojej oceny, czy  przedstawiać informacji związanych ze swoją działalnością. 
2/ Statutową – w składzie co najmniej 3 osób, której zadaniem jest przygotowanie projektu ewentualnych zmian do Statutu na kolejne Walne Zgromadzenie.  Komisja Statutowa obowiązana jest do rozpatrywania wszystkich zgłaszanych wniosków
1.                   Komisje, o których mowa w działają do wykonania zadań, w celu wykonania których zostały powołane, jednak nie dłużej niż do następnego Walnego Zgromadzenia, na którym są zobowiązane do złożenia sprawozdania ze swoich prac.
Obsługę Komisji zapewnia biuro Spółdzielni..
2.                   Uchwała w przedmiocie powołania dodatkowych komisji, o których mowa
powyżej, zostaje podjęta zwykłą większością głosów.

______________________________________________________________________
Uzasadnienie:
Walne Zgromadzenie w razie potrzeby jako najwyższy organ SM ma  prawo do powołania niezależnej od Zarządu i Rady Komisji Kontrolnej, do zbadania konkretnej dowolnej sprawy związanej z funkcjonowaniem spółdzielni, pracą Zarządu czy pracą Rady Nadzorczej.
Jest na to w prawie spółdzielczym wyraźna podstawa w art. 35, § 3. „Statut może przewidywać powołanie także innych organów niż wymienione w § 1, składających się z członków spółdzielni. W takim wypadku statut określa zakres uprawnień tych organów oraz zasady wyboru i odwoływania ich członków.”
Zapis ten  wprost dopuszcza możliwość utworzenia poprzez statut dodatkowych organów spółdzielni, składających się z członków spółdzielni. Trzeba tylko wyraźnie wypunktować ich kompetencje i sposób wyboru..
Komisja taka wybrana na Walnym Zgromadzeniu, składa sprawozdanie ze swojej pracy na kolejnym Walnym Zgromadzeniu i w zależności od decyzji Walnego, może zostać rozwiązana lub zmieniony jej skład.
Komisja Statutowa tak jak każda inna komisja powinny działać najdłużej do kolejnego Walnego Zgromadzenia , które zadecyduje czy ją rozwiązać zmienić skład czy też przedłużyć działalność
____________________________________________________________________________
Zasada 8

W uzasadnionych przypadkach na wniosek uczestnika Walnego Zgromadzenia, tylko większość  2/3 obecnych, może zarządzić przerwę  obradach Walnego Zgromadzenia przekraczającą dany dzień.

Uzasadnienie:
Sprawa zarządzania przerw musi być uregulowana ,żeby Przewodniczący Zgromadzenia nie mógł sam tylko proceduralnie decydować np. zarządzić przerwy w obradach  kilkumiesięcznej , bo nie pasują mu jakieś uchwały czy decyzje Walnego Zgromadzenia

Zasada 9

Zarząd obowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na pismo członka Spółdzielni w terminie do 30
dni kalendarzowych.
Uzasadnienie:
Proponowana zmiana jest wynikiem licznym skarg członków Spółdzielni, którzy nawet wiele miesięcy oczekują na odpowiedź od Zarządu. Liczne są też przypadki braku udzielenia odpowiedzi.

Zasada 10

Zarząd Spółdzielni jest zobowiązany przed corocznym  Walnym Zgromadzeniem przedstawić dodatkową informację wraz z uzasadnieniem, w której zawarte byłyby następujące informacje:
a) szczegółowe określenie wartości księgowej i szacunkowej majątku odrębnego Spółdzielni, tj. wartość majątku Spółdzielni bez uwzględnienia mieszkań i lokali należących do członków Spółdzielni;
b) szczegółowe określenie jaki dochód rocznie Spółdzielnia uzyskuje z majątku, o którym mowa w pkt a)
c) szczegółowe określenie, czy i o jaką wartość majątek, o którym mowa w pkt a) w stosunku do poprzedniego roku zmniejszył się bądź zwiększył oraz podać przyczyny takiego stanu.
Uzasadnienie:
Tylko podawanie takich dane umożliwi rzeczywistą ocenę skuteczności i efektywności zarządzania, co w konsekwencji przełoży się na obniżenie opłat eksploatacyjnych i wzrost naszego majątku.
Jak do tej pory majątek spółdzielni systematycznie malał. A informacje o jego wartości nawet księgowej nie były podawane jego właścicielom członkom spółdzielni.

Zasada 11

1  Każdy członek Spółdzielni ma prawo wglądu do informacji i dokumentów dotyczących działalności Spółdzielni, w tym w szczególności statutu, regulaminów, uchwał i protokołów organów Spółdzielni, protokołów lustracji, rocznych sprawozdań finansowych oraz faktur i umów zawieranych przez Spółdzielnię z osobami trzecimi, po złożeniu pisemnej deklaracji o ich nierozpowszechnianiu. Na żądanie członka Spółdzielni dany dokument powinien mu zostać udostępniony do wglądu, ale nie później niż w terminie  7 dni roboczych.
Odmowa udostępnienia dokumentów powinna być wyrażona pisemnie wraz z uzasadnieniem i podaniem podstawy prawnej takiej odmowy  .
2. Członek, któremu odmówiono wglądu do umów zawieranych przez spółdzielnie z osobami trzecimi, może złożyć wniosek do sądu rejestrowego o zobowiązanie spółdzielni do udostępnienia tych umów. Wniosek należy złożyć w terminie 14 dni od dnia doręczenia członkowi pisemnej odmowy.
3. Każdy członek Spółdzielni ma prawo uzyskać odpisy dokumentów, o których mowa w ust. 1 , bądź uzyskać nieodpłatny dostęp do dokumentów w celu wykonania ich fotokopii w siedzibie Spółdzielni
4. Organy Spółdzielni mają obowiązek niezwłocznego (tj. nie później niż w terminie 14 dni od zatwierdzenia danego dokumentu) publikowania na stronie internetowej Spółdzielni: statutu, regulaminów, uchwał i protokołów organów Spółdzielni (wraz z załącznikami), protokołów lustracji, rocznych sprawozdań finansowych.
Uzasadnienie:
Proponowane zapisy gwarantują pełny dostęp do informacji i dokumentów dotyczących działalności Spółdzielni dla zainteresowanych członków.
Zasada 12

Rada Nadzorcza  nie może przywrócić na stanowisko   odwołanego  przez Walne Zgromadzenie członka  zarządu.
Uzasadnienie:
Jest to logiczne, że Rada Nadzorcza nie może  działać wbrew woli najwyższego organu spółdzielni Walnego Zgromadzenia
Zasada 13

W przypadku, gdy w porządku obrad znajdzie się punkt o wyborze członków Rady Nadzorczej, zawiadomienie powinno zawierać informacje o możliwości zgłaszania kandydatów na członków Rady Nadzorczej w terminie 15 dni przed dniem posiedzenia Walnego Zgromadzenia. Imienne  zgłoszenie kandydata może zawierać jego   życiorys .Dane kandydatów do Rady powinny być opublikowane na stronie internetowej spółdzielni oraz dostępne do wglądu na 10 dni przed Walnym Zgromadzeniem.
Kandydat do Rady Nadzorczej, najpóźniej na 3 dni robocze przed dniem wyborów, zobowiązany jest przedłożyć następujące dokumenty:
   a) pisemną informację dotyczącą prowadzenia przez niego oraz najbliższą rodzinę (tj. współmałżonek, dzieci, rodzice, rodzeństwo) działalności zarobkowej na rzecz Spółdzielni  (bez względu na formę, czas i okres prowadzenia takiej działalności),
   b) oświadczenie o treści: „Oświadczam, że nie byłam/em karana/y za przestępstwo popełnione umyślnie ani za przestępstwo skarbowe popełnione umyślnie i nie toczy się przeciwko mnie postępowanie karne, posiadam pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzystam w pełni z praw publicznych.”
Uzasadnienie:
 Kandydaci na członków rady Nadzorczej powinni być znani z dużym wyprzedzeniem, tak aby pozostali członkowie Spółdzielni mieli odpowiedni czas nad podjęciem decyzji o wyborze właściwego kandydata.
Zasada 14
Rada Nadzorcza składa się z jedenastu osób wybranych bezpośrednio przez Walne Zgromadzenie, spośród członków Spółdzielni na okres 3 lat
Uzasadnienie :
W tak licznej Spółdzielni wskazanym wydaje się posiadanie większej liczby członków Rady Nadzorczej. W podobnej wielkości spółdzielniach są Rady 11 osobowe. To powoduje mniej pracy kontrolnej na jednego członka Rady. Lepszy nadzór i kontrola  spowoduje efektywniejsze  i  przynoszące większe zyski wykorzystania majątku SM, a tym samym koszt dodatkowego wynagrodzenia dla 2 członków Rady będzie mało znaczący przy spodziewanych korzyściach .Wynagrodzenie dla 11 członków można zmniejszyć, aby odpowiadało  takiemu samemu jak dla 9.   
Zasada 15
Członkami zarządu i Rady Nadzorczej nie mogą być –
osoby skazane prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo bądź umyślne przestępstwo karno-skarbowe.”
Uzasadnienie :
Członkami Rady Nadzorczej i zarządu powinny być osoby uczciwe i nie karane wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne.
Zasada 16
Każdy członek Spółdzielni ma prawo obserwować posiedzenie Rady Nadzorczej, jeśli zgłosi to na co najmniej 4 dni przed posiedzeniem . Członek ma prawo  zabierania głosu na posiedzeniu, a sposób dopuszczenia do głosu  zostanie określony  w regulaminie Rady.
Uzasadnienie :
 Powoduje to  zwiększenie wpływu członków SM na zarządzanie i decyzje Rady, można ograniczyć termin zgłoszeń do 5 dni - Rada jest zwoływana z 7 dniowym wyprzedzeniem. Docelowo transmisje z obrad  Rady  przez Internet  i zapis video dostępny dla zalogowanych członków SM

Zasada 17
Nieobecność członka Rady Nadzorczej na posiedzeniu powoduje obniżenie wysokości jego diety proporcjonalnie do ilości nieobecności.
Uzasadnienie :
Taki zapis zdyscyplinuje członków rady do obecności na posiedzeniach, ponieważ diety powinny być wypłacane za czynny udział w posiedzeniu Rady, a nie za sam fakt członkostwa w  Radzie Nadzorczej.
Zasada 18
Z obrad Rady Nadzorczej sporządza się protokół, który jest podpisywany przez Przewodniczącego posiedzenia i sekretarza Rady. W protokole tym należy oznaczyć datę posiedzenia, numer protokołu, imiona i nazwiska obecnych na posiedzeniu, porządek obrad, omówienie dyskutowanych na posiedzeniu spraw oraz treść podjętych uchwał.
Uzasadnienie :
Protokoły z posiedzeń powinny być  konkretną i wnikliwą  informacją o działalności Rady, a nie tylko lakonicznymi stwierdzeniami , ze posiedzenie się odbyło, Rada obradowała, a zarząd wyjaśniał.
Zasada 19
Na wniosek 1/3 składu Rady Nadzorczej, Zarząd obowiązany jest zamówić opinię prawną z kancelarii prawnej , która nie świadczyła dotychczas usług na rzecz Spółdzielni.
Uzasadnienie :

 Ten zapis uniezależnia dostęp do informacji prawnej od woli Zarządu, a także zmniejsza wpływ Zarządu na opinie prawne dla Rady, które zwykle są tendencyjne i jednostronne, bo to Zarząd wynajmuje i decyduje, który prawnik obsługuje Radę i który pisze opinie. Dzięki temu zapisowi rada pozna niezależną opinie prawną w danej sprawie , co pozwoli podjąć bardziej optymalne dla członków decyzje.
Zasada 20
O sposobie rozpatrzenia wniosków zgłoszonych przez Walne Zgromadzenie, Zarząd powiadamia członków Spółdzielni poprzez zamieszczenie informacji na stronie internetowej oraz w siedzibie  Spółdzielni w terminie 90 dni od daty Walnego Zgromadzenia.
Uzasadnienie :  
Podjęte przez Walne Zgromadzenie decyzje czy przegłosowane wnioski powinny być zrealizowane przez zarząd jak najszybciej a nie jak do tej pory Zebranie Przedstawicieli przegłosowuje jakąś decyzje a jak zarządowi nie odpowiada to jej nie realizuje nie informując członków SM o tym fakcie.
Zasada 21
Przed zatrudnieniem wybranej osoby na członka Zarządu  Spółdzielni kandydaci zobowiązani są przedstawić następujące dokumenty:
   a) pisemną informację dotyczącą prowadzenia przez niego oraz najbliższą rodzinę (tj. współmałżonek, dzieci, rodzice, rodzeństwo) działalności zarobkowej na rzecz Spółdzielni  (bez względu na formę, czas i okres prowadzenia takiej działalności),
   b) oświadczenie o treści: „Oświadczam, że nie byłam/em karana/y za przestępstwo popełnione umyślnie ani za przestępstwo skarbowe popełnione umyślnie i nie toczy się przeciwko mnie postępowanie karne, posiadam pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzystam w pełni z praw publicznych.”
Zasada 22
 Członkowi Spółdzielni przysługuje
prawo uzyskania informacji dotyczącej wysokości pobieranych przez członków Zarządu przychodów ze stosunku pracy zawartego ze Spółdzielnią  oraz wysokości diet pobieranych przez członków Rady Nadzorczej
Uzasadnienie :   
Członkowie SM płacą faktycznie wynagrodzenie zarządowi i członkom rady Nadzorczej maja więc prawo poznać wysokość tego wynagrodzenia opłacanego z ich pieniędzy. 

Zasada 23
Zarząd jest zobowiązany do realizacji w terminie 3 miesięcy wszystkich zaleceń polustracyjnych od momentu ich otrzymania. W przypadku  niemożliwości zrealizowania w tym terminie jakiegoś zalecenia, zarząd zobowiązany jest przedstawić na najbliższej Radzie Nadzorczej pisemne uzasadnienie takiego faktu.
Uzasadnienie :    
Obecnie nie ma możliwości skłonienie Zarządu do realizacji 21 zaleceń z ostatniej lustracji mimo jednoznacznych stwierdzeń lustratorów , zarząd twierdzi ,ze nie musi się stosować do tych zaleceń, bo się z nimi nie zgadza,  a konsekwencje jak zwykle ponosimy  My członkowie SM.

Zasada 24
1. Zarząd Spółdzielni jest zobowiązany do zorganizowania przetargu na zawarcie umów w imieniu Spółdzielni z osobami trzecimi, których wartość przekracza 3-krotność w przypadku umów wykonywanych cyklicznie, oraz 15-krotność w przypadku umów realizowanych jednorazowo, przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej za ubiegły rok
 2. Informacja o przetargach, o których mowa w ust. 1, zamieszcza się na stronie internetowej Spółdzielni oraz wywiesza się w budynkach Spółdzielni w miejscach przeznaczonych do wywieszania ogłoszeń.
  3. Odstąpienie od przetargów, o których mowa w ust. 1 jest możliwe wyłącznie w sytuacjach niecierpiących zwłoki, po uprzedniej akceptacji Rady Nadzorczej lub po dwukrotnym bezskutecznym ogłoszeniu o przetargu.
Uzasadnienie :
Zawieranie umów ze spółdzielnią powinno się odbywać na zasadzie konkurencyjności, a nie na zasadzie uznaniowości zarządu .Tylko wtedy nie będziemy przepłacać firmą świadczącym usługi dla spółdzielni .Uznaniowość jest wyjątkiem w sytuacjach nagłych ale nie może być reguła w normalnej gospodarce spółdzielni.
Zasada 25
1.Nie można zostać członkiem  spółdzielni bez nabycia prawa spółdzielczego , lokatorskiego lub odrębnej własności  lokalu albo ekspektatywy odrębnej własności  lokalu w nieruchomościach należących do spółdzielni.

Uzasadnienie:  Nie mogą zostać członkami spółdzielni osoby nie mające żadnych  praw do lokalu i nigdy nie będące członkami spółdzielni,  a tylko wyrażające taka wolę. To mogą  być osoby wynajęte przez jakąś grupę osób  do działań na szkodę SM.

1 komentarz:

Anonimowy pisze...

Do zasady nr 2 proponuję dodać, że na wniosek członka spółdzielni zawiadomienia o walnym mogą być także przesyłane na adres poczty e-mail. Idźmy z duchem czasu :-)