środa, 26 lutego 2014

Posiedzenie RN w dniu 24.02. 2014 r


W posiedzeniu RN wzięło udział 9 członków RN i 5 Przedstawicieli

 

Porządek obrad zatwierdzono bez zmian.

 

1.    Zatwierdzenie protokołu nr 1 z dnia 20 i 27.01.2014 r.

    Z niewielkimi poprawkami protokół z poprzedniego posiedzenia RN zatwierdzono - powinien pojawić się na stronie SM.

2. Omówienie decyzji RN nr 11/2014 w sprawie zwolnienia z kosztów eksploatacji dźwigów, a ewentualne obciążenia podatkowe.
      
      RN w pierwszej wersji przyjęła do regulaminu sposób opłat za dźwigi analogiczny jak we wspólnotach tzn. dźwigi są częścią wspólną budynku i wszyscy mieszkańcy muszą za nie płacić bez względu na to czy mieszkają na parterze czy na pietrach. Do tej pory mieszkańcy parterów nie płacili za dźwigi , bo z nich nie korzystają, a mieszkańcy pierwszego pietra płacili 50% stawki. Po interwencjach mieszkańców z parteru i logicznym argumencie, że nie powinno się płacić za coś z czego się nie korzysta, RN podjęła decyzje, żeby w nowym regulaminie zostawić stary zapis.

    Niestety okazało się, że jak zwykle życie jest dużo bardziej ciekawe, niż można było przypuszczać.  Pojawiła się w mediach informacja Link do artykulu 

    Niektóre Urzędy skarbowe w takiej sytuacji stwierdzają dochód lokatora z parteru, z którego musi się rozliczyć z urzędem skarbowym. Co bardzo komplikuje sprawę dla mieszkańca i  spółdzielni, bo musi każdemu wystawić stosowny dokument ( a co z poprzednimi latami ?). Nie wszystkie urzędy skarbowe miały jednakowy  pogląd w kwestii tego "zysku" ale problem zaistniał. 
    RN podjęła decyzje o pozostawieniu starego zapisu i zwróceniu się do naszej Izby Skarbowej o wiążąca interpretacje. Dzisiaj zauważyłem, że na stronie Ministerstwa Finansów pojawiła się interpretacja zgodna ze zdrowym rozsądkiem tutaj , że takie zwolnienie nie jest przychodem i mam nadzieje, że tak zostanie.

3.    Omówienie propozycji wprowadzenia Regulaminu rozliczania kosztów gospodarki zasobem lokalowym oraz ustalania opłat z tego tytułu – ewentualne podjęcie uchwały.
      
      Zgłoszono dużo poprawek do projektu tego  Regulaminu, w związku z tym nie podjęto jeszcze uchwały o jego przyjęciu .
 
4.    Informacja Zarządu o kosztach Klubu „Przy Lasku” za IV kwartał 2013 roku.

Z przedstawionych materiałów wynika , że koszty działalności Klubu maleją,
a  przychody rosną. Jednak nadal  jako spółdzielnia ponosimy koszty istnienia Klubu.

Wynika to z jego charakteru - Klub spółdzielniany.
 np rezygnujemy z wynajmowania Klubu na takie imprezy jak tzw. "pokazy" ze sprzedażą rożnych "cudownych" artykułów, które są " cudowne" jedynie dla sprzedawców , a w opinii mieszkańców spółdzielni jest to zwykłe naciąganie starszych osób pod szyldem spółdzielni.
Dlatego mimo możliwości wpływów z takich imprez świadomie z tego rezygnujemy.  
Natomiast chętnie SM wynajmuje na imprezy rodzinne typu urodziny czy imieniny.
RN podjęła decyzje aby podać precyzyjnie, co kryje się pod pozycją "pozostałe koszty" Klubu. 
Może niezbyt znacząca pozycja ale budzącą zainteresowanie. 
 
5.    Informacja Zarządu o kosztach biura Zarządu.

Koszty biura zarządu również maleją ,chociaż  być może nie w takim tempie jak byśmy chcieli.

Sporo emocji wzbudziła pozycja - amortyzacja , która według niektórych Przedstawicieli jest dwukrotnym płaceniem przez spółdzielnie za to samo, bo według nich najpierw SM wydała pieniądze na zakup np. miejsc postojowych, a teraz w tej amortyzacji wydaje je znowu po raz drugi. 
Pani z księgowości wyjaśniła, że amortyzacja nie jest dodatkowym wydatkiem, chociaż wchodzi w skład kosztów. Jest to jakby rozłożona w czasie strata ( zmniejszenie wartości nabytego towaru). Na przykładzie tych miejsc postojowych - za odwołanego zarządu SM nabyła za przeszło 5 mln zł miejsca postojowe, które są warte według wyceny rzeczoznawców o połowę mniej, a i tak za tą kwotę nie można ich sprzedać. I to zmniejszenie wartości trzeba teraz zamortyzować, bo ZPCz podjęło decyzje, żeby sprzedać je po cenie rynkowej - sprzedaż po cenie wybudowania (zakupu) to była zupełnie nie realna, a i po cenie rynkowej ( rzeczoznawców) mimo ogłoszeń i banerów na budynku, też się nie udaje.
No cóż takie właśnie "interesy" na majątku SM robił odwołany zarząd.  

6.    Omówienie propozycji planu remontów na rok 2014.

Zarząd przedstawił wstępne propozycje planu remontów na 2014.
Po raz pierwszy w 2014 według tych planów  wydatki na remonty maja przekroczyć wpływy roczne z funduszu remontowego. 
Niestety wieloletnie zaniedbania powodują , że praktycznie w każdym budynku potrzebny jest remont, a balkonów, to już na pewno.Niestety nikt cudów nie potrafi zrobić i trzeba robić rzeczy najpilniejsze.
     Zgłoszono kilka uwag do ewentualnego uwzględnienia w tych planach.

7.    Sprawy różne

 Poruszono m.in:

- sprawa wyboru firmy do obsługi podzielników - są już w przygotowaniu materiały do ogłoszenia przetargu.Przetarg kwiecień /maj

- sprawa zmiany dostawcy energii elektrycznej dla SM - SM dokonała juz wyboru najtańszego dostawcy. Na dniach zostanie podpisana umowa. Z tej umowy oprócz korzyści dla SM ( obniżenie kosztów energii) skorzystają też indywidualnie mieszkańcy SM. Każdy mieszkaniec SM będzie mógł indywidualnie wypowiedzieć RWE i podpisać na korzystniejszych warunkach z nową firmą.Od strony technicznej nic się nie zmieni a można trochę zaoszczędzić .Informacja o tym  będzie na stronie SM.

- protokół lustracji - ZRSM nie dostarczył jeszcze zaleceń polustracyjnych , które są częścią składową protokołu lustracji.To uniemożliwia udostępnienie tego protokołu.Zarząd został zobowiązany do ponaglenia Związku Rewizyjnego.

-wynajem miejsc postojowych Belgradzka 14 - wynajęto sporo miejsc w tej lokalizacji,
Niestety część z nich nie znajdzie najemcy za normalną cenę. Budynek budowała firma Drimex nikogo więc nie zaskoczy ,że około dziesiec miejsc jest zalewanych a około dwudziestu ma niewielkie przecieki. Zarząd zadeklarował, że spróbuje wynająć te miejsca po obniżonej cenie. Oprócz prób zlokalizowania i likwidacji przyczyn przecieków.

-sprawa podjazdu na Lasku Brzozowym 12 - nadal jest problem z realizacja tego podjazdu zgłosiły się dwie firmy ale ich propozycje realizacji podjazdu okazały się niezadowalające.

- kamienie przy latarniach - zgłoszono propozycje, żeby umieszczać kamienie w pobliżu latarni elektrycznym ,co powinno zapobiegać dewastacji ich przez psy.


 Około północy posiedzenie RN zakończono

Kolejne posiedzenie RN odbędzie się 24 marca o godzinie 18:15 .

12 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Panie Marku, bardzo proszę o poruszenie następujących kwestii. Na Lokajskiego rusza inwestycja a tym samym likwidowany zostaje parking. Czy spółdzielnia podjęła jakiekolwiek kroki aby na osiedlu zwiększyć liczbę miejsc parkingowych np. poszerzyć parking od Rosoła. Czy wjazd od ulicy Belgradzkiej zostanie zamknięty? Jak będzie wyglądała organizacja ruchu?

W prospekcie informacyjnym firmy, która buduje inwestycje była informacja o miejscach parkingowych przy Lokajskiego 20. Czy nie warto pomyśleć o zamknięciu osiedla. Tak aby z miejsc korzystali tylko Ci, którzy tu mieszkają.

W umowie kupna na nową inwestycje pojawia się pozycja wpisu hipotecznego na rzecz spółdzielni w wysokości kilkunastu milionów. Proszę coś więcej na ten temat napisać. Ile Arche jest winne spółdzielni z tytułu działek?

Marek Wojtalewicz - były Przewodniczący Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej Przy Metrze pisze...

ARCHE nie jest już nic winne spółdzielni.W księgach wieczystych mogą jeszcze figurować wpisy zabezpieczające spółdzielnie na działce ARCHE oraz wpisy zabezpieczające ARCHE na działkach SM - Carrefour i Biedronka ale wobec zrealizowania postanowień
umowy kupna-sprzedaży te wpisy powinny być już usunięte.

Zamiast zlikwidowanego parkingu płatnego, ARCHE w swojej inwestycji, w parkingu podziemnym poziom -1, będzie wynajmowało około 100 miejsc postojowych na podobnych warunkach jak dotychczas, z opcjonalną możliwością zakupu.

Wjazd od Belgradzkiej ma pozostać ale organizacja ruchu to już jest sprawą ARCHE.

Sprawę zamknięcia osiedla można poruszyć na grupie członkowskiej w maju, jeśli ktoś ma jakiś pomysł jak to zrobić, żeby nie było problemów.

Parkingi od Rosoła są na terenach miejskich i nie bardzo możemy tam coś zrobić.

Anonimowy pisze...

Można parkować bez problemów na parkingach, prawie pustych - Przy Bażantarni od strony kościoła.Ja tam parkuje, jak nie ma miejsca pod blokiem na Lokajskiego.Parę metrów trzeba się przejść, ale miejsce jest zawsze. Niestety motoryzacji i urbanizacji, nie powstrzymamy.

Anonimowy pisze...

Panie Marku, spółdzielnia nareszcie wyremontowała śmietnik przy Biedronce na Raabego. Jest świetnie, śmietnik ładny i zamykany. Tylko po co zostawiono pojemniki na zewnątrz?!!! Nadal kipią od obcych śmieci, szczególnie po weekendzie. Walają się torby ze śmieciami wokół nich. Gdzie sens i logika? Zabierzcie te pojemniki, bez tego cała inwestycja była bez sensu. Ciągle płacimy za odbiór śmieci od klientów Biedronki, bloków Raabego 2 i innych, którzy oszczędzają naszym kosztem na opłatach za śmieci. Nie o to chodziło.

Anonimowy pisze...

Pieknie, ze wszedzie spoldzielnia zamyka smietniki - ale nadal otwarty jest smietnik przy Lasku Brzozowym 2 - a smieci wyrzucaja tu i klienci z Carrefoura i lokatorzy ze Wspolnoty Belgradzka 4 i wszyscy, ktorzy akurat maja taki kaprys - pomimo tego, ze do Zarzadu wplynelo pismo z podpisami ponad 60- ciu mieszkancow.. I gdzie tu logika i sens?

Anonimowy pisze...

Cała Warszawa płaci tyle samo za smiecie. Nie płacisz za Biedronkę ani za ludzi z Raabego 2, opłata nie zależy od ilości śmieci.Śmietnik wyremontowała spółdzielnia za pieniądze Biedronki jak już mówimy dokładnie.
Te na zewnątrz to pojemniki na tzw suche /segregowane/ smiecie to pomysł naszej administratorki, mimo wszystko uważam, że za wiele ich stoi bo aż 7. Nadmiar szczęścia.

Anonimowy pisze...

Panie Marku,

Gdzie można zapoznać się z planami remontowymi na 2014 rok?

Anonimowy pisze...

Pewnie, ze oplata nie zalezy od ilosci smieci - ale niestety wyglad estetyczny altanek juz tak - czym wiecej smieci tym wiekszy balagan i latem niestety fetor..dlatego tez wszystkie smietniki powinny byc pozamykane - i niestety za malo jest na naszym oseiedlu altanek smietnikowych - czesc zostalo kiedys polikwidowanych i teraz inne przez to wygladaja jak male wysypiska smieci..Mysle, ze warto byloby zamiast remontowac na razie w ramach dostepnych funduszy zbudowac nowe - bo nie moze byc tak, ze jedni lokatorzy maja wielki smietnik pod oknami bo inni nie chca sie zgodzic na wybudowanie w obrebie swojej nieruchomosci - co zreszta jest tez okreslone w Rozp. Min. Infrastruktury dot. min. minimalnych odleglosci takich obiektow..

Anonimowy pisze...

Ciekawi mnie skąd ta kasa, która dokona cudu, czyli wydatki na fundusz remontowy przekroczą wpływy. FARSA i kpina z kazdego członka naszej SM.
No chyba, ze szanowny Zarząd juz dziś przewidział często stosowaną KOREKTĘ PLANU, bo jak nic wykonanie będzie takie jak środki albo mniejsze.
A jeszcze mój sąsiad-psiarz przypomniał, że kilka lat temu pan Klitenik juz wdrażał w życie słynny problem obsikiwanego obelisku przy latarniach. Temat zakończono, bo spółdziecze psy "olały" pomysł a nie kamienie.Historia zatoczyła koło tylko Pan od pomysłu - ten sam. Żenada.
Jestem pewien, że jest w SM wiele poważniejszych problemów niz psie zaszczane obeliski.

Agnieszka Ostrowska pisze...

Plan remontów będzie dostępny w dziale organizacyjnym za kilka dni, gdy ostatecznie dział techniczny zakończy wprowadzanie poprawek.

W planie jest zamknięcie wszystkich śmietników, w tym ten na Lasku Brzozowym 2. Zamknięcia śmietników dokonywane są sukcesywnie.

Obecnie opłaty za śmieci nie zależą od ich ilości, ale, zgodnie tzw ustawą śmieciową, od ustawy Rady Miasta.

Obsługę śmieci oraz liczbę kubłów w całości realizuje firma Sita. Realizacja ta zależna jest również od umowy z miastem, a nie ze spółdzielnią. Niestety firma Sita odpowiada również za porządek lub jego brak.
W przypadku śmietnika obok Biedronki jest podobnie.

Zarząd przymierza się do powiększenia liczby altan śmietnikowych o te, które pierwotnie miały obsługiwać osiedle, a nie zostały nigdy uruchomione. Niestety okoliczni mieszkańcy zaprotestowali i na razie zarząd zawiesił decyzję do czasu grup członkowskich, na których ten temat będzie można omówić.

Anonimowy pisze...

Z tymi klientami Carefoura, którzy wrzucają śmieci do śmietnika przy Lasku 2, to chyba gruba przesada. Odległość od Carefoura za duża i klientom nie po drodze. Co innego śmietnik przy Biedronce.
Ludzie wrzucają śmieci tam, gdzie mają po drodze. Dlatego niektóre śmietniki są zapełnione, a inne prawie puste. Otwarcie nowych śmietników nic nie poprawi. Jedynym rozwiązaniem jest zmodernizowanie przeciążonych śmietników i stałe dbanie o czystość w ich otoczeniu, co nie zawsze ma miejsce

Marek Wojtalewicz - były Przewodniczący Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej Przy Metrze pisze...

Plan remontów został rozesłany do Przedstawicieli członków SM z danego obszaru.
Jest też dostępny dla zainteresowanych w dziale organizacyjnym spółdzielni.